Fly og fugle kolliderer i Kastrup

Antallet af fly, der rammer fugle, er steget drastisk. Københavns Lufthavn søger nu om udvidelse af jagtsæsonen.

Foto: Ditte Bjerregaard.
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Københavns Lufthavns "jægerkorps" har travlt.

Læs også: Lille pige demonstrerer flysikkerhed

Døgnet rundt patruljerer de rundt på det 12 kvadratkilometer store lufthavnsområde og skræmmer fugle væk fra flyenes ind- og udflyvningsbaner. Og der bliver flere og flere at skræmme.

Mens der over en 15 årig lang periode, fra 1976 til 1990, kun var tre kollisioner mellem fly og fugle i lufthavnen, blev der alene sidste år registeret 11 sammenstød, de såkaldte birdstrikes, skriver Take Off.

Den drastiske stigning skyldes især, at jagtsæsonen på duer er blevet afkortet, hvorfor lufthavnen har bedt Miljøministeriet om dispensation til at udvide sæsonen i Kastrup.

Gæs er farlige
Der sker sjældent den helt store skade, når et fly rammer mindre fugle som duer. Hvorimod det kan ende i en katastrofe, hvis et fly rammer en stor fugl.

Det var netop kollision med gæs, der sidste år fik motorerne til at miste kraft og sætte ud på et U.S. Airwaysfly, som kaptajnen efterfølgende landede på Hudson-floden i New York. En dramatisk nødlanding, hvor ingen omkom.

Få kilometer fra Københavns Lufthavn på Saltholm er der i perioder op til 42.000 gæs, hvor nogle også flyver ind over lufthavnen.

Derfor har lufthavnen har anmodet om tilladelse til at skyde flere - og på anden måde skræmme dem væk fra banerne. Ifølge lokalavisen i Tårnby har den lokale skovfoged under Skov- og Naturstyrelsen tilladt, at der kan skydes op til 20 gæs.