Flest klager over flyrejser

Forbruger Europas årsrapport viser, at det de europæiske forbrugere klager mest over er flyrejser.

Foto: Colourbox.com

Billig, billigere, billigst. Prisen på flybilletterne tager med jævne mellemrum styrtdyk.

Læs også: "Det var ikke det hotel, jeg bestilte"

I hvert fald i annoncerne, hvor det ene lavprisselskab præsenterer billigere billetter end det andet - indtil diverse gebyrer dukker op under bestillingen.

Forbrugerne har svært ved at overskue priser og marked. Det har man konstateret i den europæiske forbrugerorganisation.

Forbruger Europa modtog sidste år i alt 33.000 klager, og af dem handlede de 7.000 om flyrejser, skriver Stand By.

Det de rejsende kan ikke forstå, at de ikke kan få refunderet flybilletter, der ikke er benyttet, oplyser Peter Fogh Knudsen fra organisationens danske afdeling.

Nægter at refundere en ubrugt flybillet
Mange flyselskaber nægter nemlig at refundere en ubrugt flybillet, hvis det er f.eks. er ud-rejsen, der ikke er brugt.

Denne praksis er normal for de fleste flyselskaber. De kræver billetterne brugt i den rækkefølge, de er bestilt i. Og det kan de for såvidt godt.

Men i givet fald skal oplyses meget tydeligt når den rejsende køber billetten, hvilket ikke altid er tilfældet.