Fire bud på fremtidens fly

35 forskere i international tænke-tank i tyske München giver bud på fremtidens fly, der vil se meget anderledes ud end fly vi kender i dag

Rejseliv imported photo
Det specielle aerodynamiske design skal være med til at give ekstra opdrift. Fold sammen
Læs mere
Foto: www.bauhaus-luftfahrt.net

Om 30 år vil verden huse ni milliarder mennesker, hvor de seks milliarder vil bo i gigantiske byer. Især i Asien stiller det uhyre store krav til fremtidens fly - i en verden, hvor der bliver mindre og mindre olie, og hvor CO2-udledning og forurening skal bringes ned.

Læs også: Sådan flyver du i 2050

Det er det, tænke-tanken Bauhaus Luftfahrt i München er sat i verden for at forske i - og komme med realistiske bud på løsninger til. Og hvilke krav vil større behov for transport have på udformning af fly og lufthavne.

Med større rejselyst og voksende byer, stilles der krav til regionalfly, der kan starte og lande på meget korte baner - og især i Asien forventer tænke-tanken, at man indenrigs skal bruge mega-fly som Airbus A380, der kan tage op mod 1.000 passagerer - uden at flyet må larme eller forurene.

Tænke-tankens arbejde er ikke helt ud i det blå - udfordringen er at tage hensyn til, hvad der er teknisk muligt og økonomisk forsvarligt.

Her er fire af de fly, som man forestiller sig kan være en del af fremtiden:

2D Propulsor
Her er tale om en ny slags helikopter, hvor fremdrifts-teknikken fra skibe er hentet. En lang roterende aksel gennem skibet, der ender i en skrue, der drejer rundt og driver skibet frem. Systemet er kendt i helikoptere, men Bauhaus Luftfahrt har tilføjet en ekstra roterende cylinder i midten for at skabe ekstra opdrift. Resultatet er blevet et helt nyt design, hvor de konventionelle rotorblade er erstattet af fire hjul-skovle.

Claire Liner
I dette fly kombinerer man kendt teknologi med ny. Her er hale, haleror og hovedvinger samlet i een konstruktion, der går rundt om hele flyet. Flyets motorer er fuldt integreret i flykroppen, og energien overføres til fire propeller i halen. Det skulle reducere støjniveauet væsentligt og brændstofforbruget med 20 procent. I midten af flyet er der to etager med passagerer, mens næsepartiet flader voldsomt ud for at forbedre de aerodynamiske egenskaber.

Hyliner ESTOL
Den særlige form på vingerne er designet, så en tynd luftstrøm på toppen af vingerne blæses bagud og sikrer bedre aerodynamik og hjælper med til  ekstra fremdrift. Det sker gennem integrerede fan-blade bagest på vingerne i næsten hele deres længde. To motorer på vingerne sørger iøvrigt for kraften til fan-bladene.

VTOL Airship
Sidste bud i denne omgang er en slags hybrid mellem et klassisk luftskib og et fly. Men konceptet går videre end det klassiske, hvor gas løfter luftskibet og propeller driver det frem. I konceptet her er det specielle aerodynamiske design med til at give ekstra opdrift. Hybridflyet lander og letter lodret ved brug af helium eller brint - når det flyver ligeud fungerer det som et almindeligt fly.

Se også: København-New York på under 5 timer