Et gennemført hotel-imperium

Sonu Shivdasani og hans svenske hustru, Eva, har i fællesskab skabt et af verdens mest gennemførte hotel-imperier: Six Senses. Her er nøgleordene barfodsluksus og bæredygtighed.

Sonu Shivdasani og hustruen Eva Malmström Shivdasani står bag en hel kæde af Six Senses-steder, der har det til fælles, at de er skabt ud fra en filosofi om slow life, barfodsluksus og bæredygtighed. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Ser man på bundlinjen, er det tydeligt, at Sonu Shivdasani er en forretningsmand, som mildt sagt er ved sine sansers fulde fem – eller snarere fulde seks.

Næste side: Six Senses Resorts

Når Sonu Shivdasani gør sin entré ved den storslåede morgenmadsbuffet på Hilton Hotel i København, er det tydeligt, at den stilfulde herre i jeans og lyseblå skjorte helt klart er på hjemmebane.
For efter kun få sekunder har Mr. Six Senses tilsyneladende aflæst målgruppen, stemningen og omgivelserne hos konkurrenterne, mens han på formfuldendt og distingveret Oxford British, svarer »No thanks, not for me, please«, da den kvindelige tjener står klar med kanden for at tilbyde ham et glas juice.

Hvis man nogensinde har haft fornøjelsen af at bo på et af Six Senses’ udsøgte hoteller, kan man godt regne ud, hvorfor svaret er nej tak, når juicen ikke – som på Six Senses – er friskpresset af søde, solmodne appelsiner. Men afslaget fra den belevne hotelguru kommer så distingveret og belevent på et så »true, polite British«, at det nærmest lyder som en kærlighedserklæring.
Dannelse og sand conduite har Sonu Shivdasani fra sin opvækst på så bonede gulve som Oxfords og Eatons, hvor han læste engelsk litteratur, og samtidig fik grundlagt sit udsyn »takket være den daglige interaktion med et væld af inspirerende mennesker fra hele kloden«.  

»Det, jeg fik med mig, var først og fremmest måden at tænke på, ligesom jeg altid har været tiltrukket af det, jeg kalder for intellektuel forretningsdrift frem for den mere strømlinede. Både Eva og jeg har for eksempel en stor forkærlighed for de mange kreative opgaver, der ligger i at designe et nyt hotelværelse, en bar eller et nyt spa-område, og sådan har vi altid haft det, siden vi startede for 16 år siden.« 

Sonu Shivdasani tror på skæbnen – og hvem ved, om den var på spil, da han og konen Eva Malmström Shivdasani forelskede sig så meget i Maldiverne, at de besluttede at købe et sommerhus.
Særligt for Eva var det en drøm, da hun som tidligere model flere gange havde været på øerne. Men som udlænding fik man kun lov til at bygge på Maldiverne, hvis projektet kunne tiltrække turister.

Sommerhus blev til resort, og i 1995 åbnede Soneva Fushi som det første i kæden af 14 resorts og 30 spacentre under den fælles hat »Six Senses Resorts & Spas«, der er rammen om Soneva, Six Senses, Evason plus Six Senses Spas og 4.000 medarbejdere.
Navnene er forskellige, men de grundlæggende filosofier ens og med nøgleord som slow life, barfodsluksus og bæredygtighed.
Lige nu er ambitionen, at alle hoteller skal være Co2-neutrale i 2020, men flere af de større hoteller er det formentlig allerede indenfor et par år.

At ville lidt mere end de fleste har Sonu Shivdasani fra sin far, som grundlagde et større forretningsimperium på at dyrke tomater i Nigeria, og hvor Sonu som barn nød en ifølge ham selv sorgløs tilværelse med sine to ældre søskende, indtil familien sendte ham på kostskole i England
»Min far betød meget for mig, og for ham var det ikke nok bare at drive forretning. Det var utroligt vigtigt, at hans medarbejdere samtidig havde det godt, så han gik virkelig op i at sørge for at give andre noget tilbage, hvilket naturligvis også har præget mig,« siger Sonu Shivdasani.

Hvert år donerer Six Senses Slow Life Trust penge til projektet Care for Children, og har desuden investeret 1,7 millioner dollars i vindmøller og genplantningsprojekter i blandt andet Indien og Thailand.

»Et er at åbne et hotel – et andet er at være klar til at tage de udfordringer, der følger med, men ud over tsunamien, som selvsagt var et kapitel for sig, har problemerne aldrig været større, end at vi heldigvis har været i stand til at takle dem.
Faktisk oplever vi en meget stor loyalitet fra vores gæster. De sidste år har vi haft en vækstrate på 12 procent om året, og Soneva Fushi er nu oppe på en genbestillingsprocent på 50 procent. Vores motto er, at det, der differentierer os, samtidig er med til at kvalificere os, og derfor lægger vi stor vægt på at forny os og hele tiden udvikle vores virksomhed. I vores branche er det sådan, at hvis man ikke følger med tiden, og renoverer bygningerne hvert 3-4 år, er man omgående out of business. Verden stopper jo aldrig, så vi indarbejder konstant nye idéer og tiltag fra alle kontinenter. Da vi for eksempel introducerede poolvillaer i Asien var vi blandt de første, for dengang var det virkeligt et USP, (unique selling point red.). Nu har alle hoteller poolvillas. Det samme med eget spa, i dag er der ingen med respekt for sig selv, som kunne drømme om at åbne et nyt hotel uden spa,« siger Sonu Shivdasani.

For at holde virksomheden til ilden idéudvikler Sonu og Eva Shivdasani løbende medarbejderne for at have øje for, hvad man kan gøre bedre.

Hvert hotel har eksempelvis en såkaldt sense-guardian, som skal holde nøje øje med, hvad gæsterne ser, hører, føler, lugter og mærker – for at udleve Six Senses’ eget brand til fulde.

»Jeg plejer at sige, at Six Senses på mange måder er som et hvilket som helst andet medie som f.eks. en iPhone, som jo dybest set er en platform, hvor brugerne kan nyde godt af de forskellige apps. Et godt hotel fungerer fuldstændig på samme måde, hvor vi stiller en lang række services til rådighed«, siger Sonu Shivdasani.
»Bag det hele ligger naturligvis vores guidelines om slowlife og intelligent luksus, som f.eks. et observatorium, der pludselig giver storbymennesker adgang til at komme tæt på naturen. For hvis man netop er ankommet fra en forurenet storby og al dens larm og støj, er alene det at være ude i det fri faktisk den ypperste luksus.«

Luksus ifølge Shivdasani er derfor hverken marmor eller guldbelagte vandhaner, men enkel og miljørigtig elegance, ligesom det evige stof til eftertanke er altafgørende i hans hverdag.
»Udfordringen for mange forretningsdrivende er nok, at først får de en god idé, som de får stor succes med, og så får de en anden, som de måske er knap så heldige med. Måske fordi de aldrig rigtigt når at definere, hvad der var den oprindelige årsag til deres succes.

»Vi prøver konstant at være observante omkring det, der går godt og hvorfor, og her er en universitetsbaggrund jo en væsentlig fordel, fordi man netop lærer at analysere tingene og nå til bunds i forudsætningerne,« siger Sonu Shivdasani.
Et skypecall venter, det samme gør et fly til New York og derfra videre til Columbia, så uret på Shivdasanis arm har ikke uden grund to faste tider: Bangkok og lige nu CPH, som det sig hør og bør for den verdensmand, der hvert år besøger mindst et til to for ham nye steder.

Målet er fortsat at møde nye mennesker og udforske andre kulturer. Men hvad er så drivkraften for Sonu Shivdasani, hvis sjette sans har skabt en så eftertragtet forretning?
»Det er som med en hvilken som helst anden sport. Man kan altid blive bedre.«

Næste side: Six Senses Resorts