En brændt øgle med slam, tak

Rejsende er vilde med pølser. I juni måned i år blev der solgt 71.250 ristede og røde fra de fire pølsevogne i Københavns Lufthavn.

Foto: Bag pølse-successen i Katrup står 53-årige Per Ramtung, som har været med siden begyndelsen og i dag bestyrer fire vogne, ofte med sig selv bag disken. Gitte Holtze

Landet over er der blevet stadig færre pølsevogne i gadebilledet siden Café Fodkolds storhedstid i 1970erne.

Se også: Hvad laver I i lufthavnen?

Bortset fra et sted. I Københavns Lufthavn er den danske spise stadig så populær, at siden den første pølse blev langet over disken i transithallen i januar 2005, er salget kun gået en vej – opad.
I dag er der fire pølsevogne i lufthavnen, hvorfra der alene i juni måned i år blev solgt 71.250 pølser.
Bag successen står 53-årige Per Ramtung, som har været med siden begyndelsen og i dag bestyrer alle fire vogne, ofte med sig selv bag disken.

Og han kan lynhurtigt afkræfte tesen om, at det må være vognen i bagageudleveringen, der sælger flest skoldede fra bassinet og øgler med slam – eller røde og ristede med det hele.
»Det er klart, at hvis bagagen er lang tid om at komme, bruger nogle tiden på at spise pølser. Det er også her, vi ser danskere, der har boet i Australien i ti år, nærmest hælde remoulade i halsen. Men faktisk er det vognen ved finger C inde i transithallen, der sælger bedst,« siger Per Ramtung.

Kendis-vognen
Finger C er for alle rejsende, der skal igennem paskontrollen for at komme ud af Schengen-området, og derfor er Per Ramtungs primære kunder ikke chartergæster.
Til gengæld kan han berette om James Brown, der inden sin død i 2006 kom rullende op til disken i sin kørestol, om New Yorks tidligere borgmester, Rudy Giuliani, der har guffet hotdogs her, og om Manchester United fans, der efter nederlaget til FCK 1. november 2006 smed alle deres danske penge på Per Ramtungs disk. Med beskeden om, at efter oplevelsen i Parken skulle de aldrig tilbage til Danmark.

Hotdog på ni sprog
En lufthavn er et sammenrend af nationaliteter, og selv om godt 40 procent af pølsekunderne er danske, sætter Per Ramtung stor pris på især den af sine 15 medarbejdere, der kan sælge hotdogs på ni sprog. Både ristede, røde og den ordentlige kleppert på 200 gram med ost og bacon, som for nylig er kommet ind i sortimentet.
»Jeg har en pølserister derhjemme og prøver altid mine idéer selv, inden jeg sætter dem på kortet,« siger Per Ramtung, som, såfremt han får lov af Levnedsmiddelstyrelsen, snart kan tilbyde sin seneste idé – morgenpølser med bl.a. spejlæg. Og tilhørende Gammel Dansk.

Læs også:
Flypassagerer vil have billigere varer