Eksklusive rejser er stadig i høj kurs

Storbykunder er fortsat vilde med at rejse eksklusivt og bo på hoteller med fem stjerner, erfarer Apollo.

Foto: Scanpix Denmark.

Eksklusive rejser med ophold på hoteller med fire, fem og seks stjerner, er ligeså efterspurgte nu som ved samme tid sidste år, erfarer rejseselskabet Apollo. Endnu mere bemærkelsesværdigt er det, at kunderne køber deres eksklusive ferierejse, som koster mellem 10.000 og 35.000 kroner, tættere på afrejse end nogensinde tidligere, bemærker Apollo.

Se også:
Luksushoteller ofrer stjerner under krisen

"De eksklusive rejser er trods finanskrisestemningen stadigvæk efterspurgte af danskerne, og vi har på nuværende tidspunkt holdt samme niveau som sidste år. Interessant er det især at se, at de bookes tættere på afrejse end nogensinde før. Halvdelen af de eksklusive rejser i 2008 blev booket tre måneder før afrejse eller endnu senere, og det samme billede viser sig nu for 2009. Det er aldrig set tidligere. Normalt bookes en eksklusiv rejse mellem et helt og et halvt år inden afrejse, fordi der er tale om relativt dyre rejser, og fordi en sådan rejse er noget, man har store forventninger til og vil gå at glæde sig til," siger Rikke Koks Andreassen, PR-chef hos Apollo.

Thailand og Gran Canaria
De kunder, der booker eksklusive rejser kommer typisk fra de store byer i Danmark som Århus og Aalborg, Frederiksberg i København og Nordsjælland. De mest populære rejsemål, når den ypperligste luksus skal nydes, er Thailand - Phuket og Hua Hin - og Gran Canaria.

"De sene bookinger af eksklusive rejser kan hænge sammen med, at mange danskeres økonomiske situation ikke er nævneværdigt påvirket af finanskrisen, at mange seniorer, som ikke er finanskrisepåvirket, rejser på eksklusive rejser og at man prioriterer høj kvalitet på rejsen," siger Rikke Koks Andreassen.

Mere end 15.000 gæster forventes at tage på en luksusrejse med Apollo i 2009. De eksklusive rejser kendetegnes ved, at der er spa-afdelinger, golfbaner, gode restauranter og fin service, og de scorer højt, når gæsterne efter endt ferie evaluerer deres rejse, oplyser Apollo.