Du skal selv kende dine rettigheder

SAS vil ikke automatisk udbetale erstatninger ved flyaflysninger og -forsinkelser.

Se nederst i artiklen, hvad du har ret til, og hvad du skal gøre, hvis flyet ikke letter til tiden, bagagen ikke er med osv. Fold sammen
Læs mere
Foto: henning Bagger

Efter en stævning fra en utilfreds passager, krøb SAS i denne uge til korset og udbetalte 400 euro (knap 3.000 k.) i erstatning.

Læs også: Guide til rejse-regel-junglen

Passageren blev over seks timer forsinket på flyet fra Nice, og havde derfor efter EUs regler krav på erstatning, hvilket de 199 andre i SAS-flyet, også har.

Men umiddelbart ville SAS ikke udbetale pengene, og passageren, der er advokat, stævnede selskabet - også for at "tvinge SAS til at informere deres passagerer ordentlig".

SAS erkender, at der er sket en fejl i den aktuelle sag og beklager.

Ikke enig i den domsafgørelse
"Vi er ikke enig i den domsafgørelse, der udvider EU-reglerne om erstatninger ved flyaflysninger og overbooking til også at omfatte forsinkelser. Den afgørelse har vi og andre flyselskaber anket, og den er nu klar til at blive prøvet ved domstolen. Men derfor skal vi naturligvis overholde reglerne, som de tolkes i øjeblikket," siger informationschef Mikkel Trane.

Han afviser, at SAS ikke informerer ordentlig.

"Der er udarbejdet små brochurer om reglerne. De står som oftest fremme på indtjekningsskrankerne, ellers skal man bare spørge efter dem," siger han.

Han tilføjer, at SAS i konkrete tilfælde også gør sit bedste for at informere de berørte passagerer direkte om reglerne. Men det er ikke altid, man kan få fat i alle. Generelt må passagererne selv henvende sig efterfølgende.

"Udbetaling af erstatning beror på en konkret vurdering, og kan ikke ske pr. automatik," fastslår han.

Se her, hvad du har ret til, og hvad du skal gøre - hvis: 

  • Du slet ikke kommer afsted, fordi flyselskab- eller rejsebureau krakker - klik her

  • Flyet er overbooket, og du kommer ikke med - klik her

  • Flyet ikke letter til tiden - klik her

  • Bagagen ikke er med - klik her

  • Opholdet på feriemålet i udlandet ikke svarer til det, du har købt - klik her