Du får pengene igen, hvis du bliver fyret

I de fleste tilfælde er man ved tab af job dækket ind af en almindelig afbestillingsforsikring.

Der er godt nyt for folk, der frygter at blive fyret, men samtidig gerne vil rejse ned til sydens sol. Fold sammen
Læs mere
Foto: Colourbox.com
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Finanskrisen betyder blandt andet udsigt til fyringer på danske arbejdspladser og det har også betydet en nedgang i salget af rejser, erkender Star Tour.

I en spørgeundersøgelse foretaget af Star Tour på internettet denne weekend deltog  flere end 2.000 danskere, og 20 pct. oplyste, at de frygtede at blive arbejdsløse.

Hele 28 pct. svarede, at de på grund af usikkerhed med hensyn til jobbet ville rejse billigere eller mindre end de plejede. Oplysningerne har fået Star Tour til at reagere prompte. 

"Vi indfører nu en udvidet afbestillingsforsikring, der også dækker, hvis kunden skulle blive fyret. Indtil 45 dage før afrejse kan man få alle pengene tilbage for sin rejse, hvis man skulle være så uheldig at få en fyreseddel. På den måde håber vi, at danskerne tør købe deres sommerrejse, præcis som de plejer," siger Stig Elling, salgsdirektør i Star Tour.

22 pct. af respondenterne i undersøgelsen svarede, at denne type forsikring ville gøre, at de uden tøven turde købe en rejse. 

"Folk bliver naturligt nok utrygge af de mange meget forskellige udmeldinger i medierne om, hvor mange arbejdsløse, vi kan forvente det næste år eller to. Så selvom de reelt har pengene til at rejse, er de tilbageholdende med at bruge dem, og vi er lige nu 17 pct. bagud på sommersalget i forhold til sidste år," siger Stig Elling.

Hos konkurrenten Spies er man lidt forundret over Star Tours tiltag. Hos Spies kan man allerede tegne en afbestillingsforsikring, der, når rejsen er slutbetalt, dækker de sidste 90 dage før afrejse.

"Dette har været en del af vores afbestillingsforsikring længe. Vores gæster har - finanskrise eller ej - altid gerne villet have en forsikring, der dækker, hvis noget går galt og man ikke kan kan rejse. Det kan være dødsfald, syugdom eller lignende, men selvfølgelig også tab af arbejde," siger Jan Vendelbo, direktør i Spies.

I de flest tilfælde er man dækket ind af en almindelig afbestillingsforsikring.