"Det var ikke det hotel, jeg bestilte"

Næsten halvdelen af de klager, Pakkerejseankenævnet behandlede i 2008, handlede om hotellerne på feriestederne.

Foto: Colourbox.com

Forkert hotel. En byggeplads i baggården. Ingen aircondition. Beskidte håndklæder.

Se også: "Det er jeres skyld, jeg er gravid"

Adskillige danskere trak på sidste års ferie en nitte i hotel-lotteriet. Det resulterede i 129 klager til Pakkerejseankenævnet og var dermed den suverænt største klagepost hos nævnet i 2008.

Det viser den årsrapport, som netop er udkommet.

I alt 293 kendelser blev der afgivet i 2008, heraf gik 44 procent på indkvarteringen. Det er en stigning i forhold til 2007, hvor 39,5 procent af samtlige klager handlede om hotellet.

Mere specifikt var det især oplevelsen af at lande på sommerferie og blive parkeret på et andet hotel, end det, man havde bestilt, der fik danskerne til klagetasterne. Godt 13 procent fandt det så grelt, at de indgav en klage.

5 procent af årets klager gik på dunkende musik fra diskoketer, motorstøj fra taxiholdepladser og fra råbende teenagere i naboværelset, mens ingen hverken i 2007 eller 2008 syntes, der var grund til at brokke sig over standarden af hotellerne. For to år siden, i 2006, var det den helt store synder.

Samme positive tendens var der i klager over forsinket bagage, visumproblemer, og mistet transport. Antallet af danskere, der skrev til ankenævnet, fordi noget var gået galt med transporten, var i 2008 faldet til 21,9 procent af samtlige klager, mod 34,6 i 2007.

Fine sørejser
Oplevelsen af visse krydstogter og rundrejser var mange heller ikke alt for begejstrede for, men trods det faktum, at der i 2008 var langt flere danskere på krydstogt end året før, handlede kun 5,8 procent af årets klager om turen til søs - mod 10 procent året før.

I alt fik 101 klagere helt og aldeles medhold i sin klagesag i 2008.

32 procent måtte gå igen med et ikke-medhold stempel på sagen, og 30 procent faldt ind under kategorien "har ikke fået medhold i forhold til det fremsatte krav". Sidstnævnte vil sige, at den, der har klaget, får et kompensationsbeløb for støj, vand på gulvet, forkert hotel eller noget helt syvende, men får ikke sit gebyr tilbage.

Se også: Det klager flest SAS-kunder over