Det kan betale sig at klage over rejsen - men gør det rigtigt

Hvis man klager på den rigtige måde og det rigtige tidspunkt, er der gode chancer for at få kompensation for en rejse, der ikke lever op til forventningerne.

Det kan betale sig at klage, hvis du ikke er tilfreds med ferien. Foto: TUI Fold sammen
Læs mere

En dansk forbruger valgte at klage over sit hotel til Pakkerejse-Ankenævnet og vandt. Det lyder måske ikke uhørt, at man vinder en klage over et hotel, men det er faktisk vigtigt at være opmærksom på, hvordan – og ikke mindst hvornår – man skal klage.

I sagen fra Pakkerejse-Ankenævnet havde forbrugeren købt en rundrejse for to personer til Marokko, hvor sidste del af turen skulle bruges på et hotel i Marrakesh. Men det viste sig, at hotellet lå 10-12 km ude i ørkenen, og at forbrugeren selv skulle betale for transporten ind til Marrakesh.

»Vi ser med jævne mellemrum sager, hvor forbrugerens hotel ikke ligger i centrum, som det bliver lovet i udbudsmaterialet, men et stykke uden for byen. I den type sager vil forbrugeren typisk have krav på et afslag i rejsens pris, fordi forbrugeren ikke får det, han eller hun blev lovet,« siger sekretariatsleder hos Pakkerejse-Ankenævnet Laila Aackmann.

Men vil man klage, er det vigtigt at gøre det på selve rejsen – ellers kan man miste retten til kompensation, fortæller souschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Susanne Aamann:

»Desværre er det ikke altid, at en rejse lever op til forbrugerens forventninger. Sker det, er det vigtigt at klage på selve rejsen, da man ellers risikerer at miste sin ret til kompensation. Ønskes nedslag i prisen, så klag også skriftligt efter hjemkomsten,« siger hun.