»Det er os, der børster tænder på flyene«

Hvad var et fly uden flymekanikerne? De 298 mænd og 6 kvinder i SAS Tech sørger hver dag for at selskabets fly kan lette, flyve og lande. Sikkert.

Foto: Jonas Vandall Ørtvig

Hver gang et fly letter, er der mange ting, der skal spille, for at det kommer sikkert ned igen.

Se også: Med piloten på arbejde

Der skal være piloter, der kan flyve det, et kontroltårn, der dirigerer det den rette vej, støvsugere, der fjerner ødelæggende sten, sikkerhedsfolk, der kontrollerer, at bomber ikke kommer med ombord. Og meget, meget mere.
Men spørger man flymekaniker Torben Trolle, har hans afdeling en af lufthavnens allervigtigste funktioner ud i det for en lufthavn allestedsnærværende spørgsmål om sikkerhed.

Han og hans 305 kolleger er ansvarlige for, at hver en lillebitte skrue på alle SAS’ fly sidder rigtigt. Og som Torben Trolle – stolt – siger:
»Var vi her ikke, kunne flyene slet ikke flyve.«
Når et SAS-fly lander, står der en mekaniker fra SAS Tech, som afdelingen er døbt, klar til at fikse eventuelle fejl, piloten har noteret i logbogen.

Er der en fejl, som ikke kan klares med det samme, rulles flyet i hangar til reparation.
En gang i døgnet skal SAS´ fly til servicecheck – og for langdistanceflyvning efter hver gang, det har været på vingerne. Og når et fly har fløjet 600 timer og skal gennem et op til 200 arbejdstimers grundigt servicecheck, er det Torben Trolle og hans kolleger, der smører alle lejer, stikker hovedet ind i motoren og gransker alle revner i maskinen. 

Op i tandlægestolen
Afdelingen er ifølge pressechef i SAS, Mikkel Thrane, med andre og kortere ord den, der børster tænder på flyene.
»Ja, det kan man godt sige,« nikker Torben Trolle.
Det er i så fald verdens største tandlægestol, for Hangar 5, som SAS råder over, er med næsten 40 meter til loftet stor nok til at bukke en Airbus 340 op – som det hedder, når bageste del af flyet er hejst op som en bil hos automekanikeren.

Denne solrige tirsdag er en sådan maskine inde til det såkaldte A-check, som er 600 timers servicechecket, for denne store maskines vedkommende må den dog flyve 800 timer inden checket. Men modsat det halvårlige tandlægecheck for mennesker svarer det for en A340 kun til godt otte uger.
Vingerne fylder trods deres imponerende bredde kun halvdelen af hangaren, og ved siden af flyet står der et andet og venter på at komme til. Og stadig er der ledig gulvplads nok til at huse en mindre hær.

Licens til at børste
Mekanikerne summer rundt med værktøj i hånden. Men kun visse mekanikere.
»Det er ikke alle, der må arbejde med alle flytyper,« siger Torben Trolle og forklarer, at inden man bevæbnet med skruetrækker må gå løs på et fly, skal man være certificeret til at kunne rode med lige præcis den type fly.
Ligesom i alle andre sammenhænge i en lufthavn handler det om sikkerhed, og derfor må medarbejderne med jævne mellemrum på skolebænken mellem 6 og 8 uger for at få licens til at børste tænder på nye flytyper.

Læs også: Redaktionen i lufthavnen