Det er ikke nok at slappe af på ferien – nu skal rejsen gøre os klogere

Vi vil ikke bare have sol og strand, men også have viden og dybde med hjem fra ferien. Derfor rejser vi i stigende grad på kultur og historie-rejser til Europas mere ukendte egne, og vi bor gerne i private hjem, når vi rejser ud. En udvikling, der kun vil vokse sig stærkere i fremtiden, siger rejsebranchen og trendeksperter.

Krakow i Polen og den nærliggende KZ-lejr Ausschwitz er et af de rejsemål, som flere danskere viser interesse for. Fold sammen
Læs mere
Foto: Iris

Det er ikke længere nok bare at slappe af, når vi holder fri. Ferien skal også gøre os klogere.

»Når vi skal holde fri fra hverdagen, der kører med 120 km i timen, skal det gøres ordentligt. Den tid, vi har til at bruge på ferie, skal ikke soldes væk, siger Louise Byg Kongsholm, trendforsker og ejer af trendinstituttet »PEJ gruppen«.

»Når vi vælger at rejse ud, vil vi også have indhold på turen. Vi vil væk fra turistfælder og i stedet fordybe os i ægte og nære oplevelser på destinationen, som kan gøre os klogere og give lidt perspektiv på vores egen tilværelse«.

Louise Byg Kongsholm er ikke i tvivl om, at kultur er »det nye sort« i rejse-sammenhæng. Hun ser det som en del af det ønske om at bygge vores identitet op gennem rejser. Viden og dybde er blevet ny statussymbol.

»Kultur er bredt sagt enhver aktivitet, som ikke kun er mad, sol og afslapning. Det kan være museer, koncerter, kunst, arkitektur, festivaler og kulturarv, og jeg ser en stigende tendens i danskernes tilvalg af udenlandske destinationer, som kan fortælle gode historier«, siger hun.

Louise Byg Kongsholm mener især, genopdagelsen af Europa er interessant, og selv om mange danskere har det luksusproblem, at de har været de fleste steder, så er der masser af uopdaget land.

»Når man kommer til storbyer som London, Paris og Rom, kan de nemt ligne hinanden med de samme kæderestauranter og –butikker i deres centrum, men søger man lidt væk, skal der ikke meget til, for at man oplever det autentiske. Det svarer jo lidt til, at Aalborg og Aarhus i denne tid bliver nævnt som must-sees af udenlandske magasiner, netop som eksempel på, at Danmark ikke kun er København. Man skal se på nabolandene med samme øjne«, siger hun.

Vi vil gerne tages i hånden

Spies Rejser sender traditionelt mange danskere på solferier, men de melder om en stigning i forhold til sidste år, når det gælder solgte rejser til især Rom, som altid er et hit for rejsebureauet i påsken. Men også Prag, Lissabon og Budapest er blandt de mest solgte cityrejser, oplyser kommunikationschef Lisbeth Nedergaard.

Samme tendens peger Mikkel Blom, direktør i Kulturrejser Europa på.

»Vi oplever en større nysgerrighed efter det knapt så gængse Europa, som de færreste tager til på egen hånd. Det er for eksempel Krakow i Polen og de nærliggende kz-lejre, som kræver en velorienteret rejseleder, men også Budapest og de andre storbyer på Balkan. Det østligste Europa med Georgien og Armenien, der rummer en masse kulturhistorie, er også i fremgang.«

Til sommer er det 800 år siden, Dannebrog ifølge legenden faldt ned fra himlen i Tallinn. Den slags begivenheder trækker også kulturturister.  Fold sammen
Læs mere

At lære af fortidens fejl

Albatros Travel genkender også det voksne segments fornyede fokus på det kulturelle Europa. Salgsdirektør Jens H. Rasmussen, som er uddannet historiker, mærker den gruindlæggende interesse for vores nabolande.

»Vi er vokset op med at have et fællesskab gennem EU, men selv om vi er forskellige fra land til land, får flere øjnene op for, at vi også har et historisk fællesskab, som er interessant. I en tid, hvor alting går stærkt, har vi behov for at dykke ned i den fælles fortid. Især når vi fornemmer, at noget af historien vender tilbage, har vi brug for at se på de fejl, vi begik, og forstå de tendenser, der udløste kriser«, siger Jens. H. Rasmussen.

Uden for det nære Europa ligger der efter hans mening spændende kulturfortællinger for den nysgerrige rejsende i Sydafrika med en dyster historie om apartheid, og i Grønland med vores tilhørsforhold, begge steder forankret i en stadig oprindelig natur og levevis:

»I en global verden er det vigtigt at komme tæt ind på livet af dem, hvis land vi besøger. Det giver en dybere forståelse og en anden oplevelse af kultur. Vi ser en stor efterspørgsel på de anderledes rejseoplevelser, som man få gennem sprogundervisning eller den gensidige interesse for madlavning, men også ved at se et lille lokalt museum eller komme hjem på privat besøg«.

Bo som de lokale

Udviklingen har netop givet os mod til også at bo som de lokale, hvis ikke ligefrem hos de lokale. En undersøgelse fra rejseportalen Booking.com viser, at over to tredjedele af de danske rejsende (62 pct.) siger, at de prioriterer oplevelser over materielle goder, når de rejser.

»At bo som de lokale er nøglen til en god rejse for næsten halvdelen af de danske rejsende, som, ved at indkvartere sig i en privat bolig, kan se områder af en by eller et område, som de ellers ikke ville have oplevet«, siger regionaldirektør Joost Vermuelen, Booking.com.

»At bo som de lokale er nøglen til en god rejse for næsten halvdelen af de danske rejsende, som, ved at indkvartere sig i en privat bolig, kan se områder af en by eller et område, som de ellers ikke ville have oplevet«, siger regionaldirektør Joost Vermuelen, Booking.com Fold sammen
Læs mere
Foto: Iris.

Det kan være alt fra marokkansk riad og japansk ryokan til en iglo eller et hus i trætoppen, men oplevelsen af at være tæt på den lokale kultur opnås også mere jordnært ved at vælge hotel eller lejlighed i et udpræget boligkvarter. Joost Vermeulen tilføjer, at de danske rejsende er endnu mere indstillede på de alternative indkvarteringer end gennemsnittet i resten af verden:

»Efterspørgslen på autentiske og unikke rejseoplevelser har været støt stigende de seneste par år og vil fortsætte med at få fart i fremtiden«, konkluderer Joost Vermeulen.