Den nye Concorde flyver 5.000 km/t

Det vil tage to en halv time at flyve fra London til Tokyo med hypersonisk hastighed, problemet er bare, at det vil tage 30 år at udvikle det nye passagerfly.

De store fordele er hastigheden - fremtidens rejsende skal bruge 20 minutter fra London til Malaga eller en lille time fra London til USAs østkyst. Animation af "Zero Emission Hypersonic Transportation" Fold sammen
Læs mere
Foto: Zehst

Hvis det står til fly-udviklingsselskabet EADS - moderselskab for bl.a flyudvikleren Airbus - så er afløseren for Concorden, det supersoniske passagerfly, der gik på pension for flere år siden, fordi det var alt for dyrt at vedligeholde og flyve med og for forurenende - nu fundet.

Læs også: Fire bud på fremtidens fly

På den netop overståede luftfartsudstilling i Paris, præsenterede selskabet projektet, der om 30 år vil sende passagerer rundt om i verden med hyper-hastighed.

Flyet drives af tre forskellige typer motorer: Ved start og landing bruges jet-motorer, som vi kender dem i dag. Når flyet når en højde på ca. fem kilometer og en fart på små 900 km/t, startes to små raket-motorer, der tænder en større raketmotor, der bringer flyet op i 23 kilometers højde og nu med en fart på ca. 2.700 km/t.

Tophastighed på 5.029 km/t
Og nu tager såkaldte ramjets-motorer over. Det er samme type som bruges i missiler, og de skal bruge høj hastighed for selv at virke. De sender flyet op i 32 kilometers højde og det når en tophastighed af 5.029 km/t.

Når landingen nærmer sig, bringes flyet ned i 10 kilometers højde, og de almindelige jetmotorer tager over igen, så piloterne har mulighed for at afbryde landingen eller bruge en alternativ lufthavn.

De store fordele er hastigheden - fremtidens rejsende skal bruge 20 minutter fra London til Malaga eller en lille time fra London til USAs østkyst. Og tænk at kappe ni timer af rejsetiden mellen London og Tokyo. Og raketmotorene vil bruge en blanding af flydende brint og ilt, der kun udstøder vand.

Koste milliarder af kroner
Ideen bag projektet er, at passageren skal have en ganske almindelig flyveoplevelse. Altså ikke noget med træning eller undervisning før flyvningen.

Teknikken bag det hele er sådan set kendt, problemet er, at flyvet kun vil kunne medføre 100 passagerer. Og at det vil koste milliarder af kroner at flytte projektet fra tegnebrædtet til startbanen.

Se også: Tjek på fire Business Class