De rejsendes klagenævn har været lammet i månedsvis

Klager fra utilfredse rejsende hober sig op. Ingen sager bliver behandlet i Pakkerejseankenævet, der er uden formand. Uholdbart, kritiserer Forbrugerrådet.

Foto: Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

”Situationen er fuldstændigt uholdbar. I mere end et halvt år har forbrugerne stået uden mulighed for at få afgjort deres klager ved Pakkerejseankenævnet."
Derfor beder Forbrugerrådets repræsentant i ankenævnet, jurist Mads Mølgaard Bräuner, nu ministeren gribe ind.

Læs også: Guide til rejse-regel-junglen 

 "Sagsbehandlingstiden er løbet løbsk, og der er ingen tegn på en løsning. Det skal der gøres noget ved,” mener han og opfordrer erhvervs- og vækstminister Ole Sohn om at skride ind og få overført de ophobede klagesager fra Pakkerejseankenævnet til Forbrugerklagenævnet, så de kan blive behandlet og de rejsende kan få en afgørelse.

Pakkerejseankenævnet, som Danmarks Rejsebureau Forening, RID, Sammenslutningen af Rejsearrangører i Danmark, og Forbrugerådet står bag, har været uden formand siden december sidste år. Da stoppede den daværende formand, landsdommer og retsformand Otto Hedegaard Mandsen, efter 15 år på posten.

Siden har nævnet været lammet. Men adm. direktør i Danmarks Rejsebureauforening, Lars Thykier, er optimistisk og tror på en snarlig løsning på situationen. 

”Det har taget lidt længere end vi havde regnet med at få udpeget en ny formand,” forklarer han til takeoff.dk. Der har tilsyneladende været uenighed om kravene til den nye formand, hvor Forbrugerrådet har ønsket, at det fortsat skulle være en landsdommer.

"Nu har vi fået meddelelse om, at det ikke er nødvendigt, og fra Dommerforeningen oplyses, at man her i nær fremtid vil udpege en efterfølger for Hedegaard Madsen,” siger Lars Thykier.

Læs også: Hvilken klagetype er du?