Danskerne trodser klimafrygt i rekordår: Vi elsker stadig New York og Beijing

En tiltagende klimadebat er endnu ikke slået igennem på rejselysten. Danskerne flyver stadig ofte og langt, og vi elsker de oversøiske rejsemål. Det viser de nyeste trafiktal fra Københavns Lufthavn.

New York rejser
Sidste år fløj 386.851 til New York fra Københavns Lufthaven. Det er 6,2 procent flere end året. Fold sammen
Læs mere
Foto: MIKE SEGAR

Aldrig har vi rejst og fløjet så meget som nu. Og aldrig har vi foretaget så mange lange rejser. Over Atlanterhavet til USA, især til New York som i 2018 var topscorer over danskernes rejsemål uden for Europa. Her var der 386.851 rejsende, som sidste år fløj fra København med direkte fly til New York. En stigning på 6,2 procent i forhold til året før.

Frygten for klimaforandinger og global opvarmning har efter alt at dømme ikke påvirket danskerne mere, end at vi roligt fortsætter med at stige om bord i flyet og læne os tilbage i sædet på jagt efter på nye oplevelser ude i verden.

Jesper Bo Jensen

»Den eneste måde, vi i Danmark kan løse klimaproblemer på, er ved hjælp af reguleringer og afgifter. Det kræver politisk mod og ansvar, hvis man for alvor vil ændre borgernes adfærd.«


For 2018 var et rekordår med 30,3 millioner rejsende, der valgte turen gennem Københavns Lufthavn. Det svarer til 1,1 million flere, som gik gennem terminalerne i lufthavnen end i 2017. En stor del af dem var danskere på ferie- og forretningsrejse. Samlet er 38 procent af passagerne danske. 62 procent er udlændinge og rejsende i transit.

Det viser årets trafiktal fra Københavns Lufthavn. Trods en mindre tilbagegang lå London med 2,3 millioner rejsende stadig i top som det sted i Europa, hvor flest tog til med fly.

Flere penge og mere mod til eksotiske rejser

Den tendens, der har været de seneste år, hvor vi ikke alene rejser mere i løbet af året, men også i stigende grad tager langt væk til destinationer flere tusind kilometer fra Danmark fortsætter - stadig med Thailand som den mest populære destination.

Der er umiddelbart ikke noget der tyder på, at danskerne vil begynde at holde sig mere tilbage i forhold til at rejse med fly ud i verden.

En medvirkende årsag til, at for eksempel New York og andre amerikanske byers popularitet er vokset blandt danskerne er også, at der kommet flere direkte ruter fra København, lyder det. Der er nu ti direkte ruter til USA. Også Thailand fylder med tre direkte ruter til Bangkok, Krabi og Phuket. Dertil kommer de mange, der rejser til Asien fra København via Dubai og Doha.

»Danskerne har fået langt flere muligheder og er blevet meget mere modige, når det gælder valg af rejser. Thailand fylder meget. Men vi ser også, at mange rejser videre til endnu mere eksotiske rejsemål i f.eks. Cambodia og Vietnam, » siger Peter Krogsgaard, kommerciel direktør¨i Københavns Lufthavn.

Meget tyder på, at tendensen med at vælge eksotiske rejseoplevelser med masser af sol og varme vil fortsætte:

»Økonomisk går det går godt for mange herhjemme. Gode oplevelser og dermed også gode rejseoplevelse er blevet noget,som flere og flere bruger deres penge på,« mener Peter Krogsgaard.

Når det gælder rejsen til Sydeuropa, toppede Malaga med 2,6 millioner rejsende. Dermed var der 6,2 procent flere, der satte sig ind en fly i 2018 med kurs mod Solkystens største by.

Ser man på trafiktallene fra Københavns Lufthavn, får hensyn til klimaet ikke umiddelbart færre danskerne til at vælge andre rejseformer end fly.

»Men vi oplever i lufthavnen en stigende opmærksomhed omkring klima og miljø, og det tager vi meget alvorligt. Vi har stor fokus på klimaet med alt fra »grønt grej«, solceller og energibesparelser til det klimavenlige grundvandsanlæg til køling og opvarmning af terminalerne. Udover det vi selv er i gang med i lufthavnen, samarbejder vi også tæt med resten af branchen om at finde gode, bæredygtige løsninger,« siger Peter Krogsgaard.

Det er dog ikke kun danskere på sol- og storbyferier, der fylder i årets trafiktal.

»Med i opgørelsen er jo også mange forretningsrejsende, der ikke har andre valg, end at rejse med fly til møderne i for eksempel Beijing eller Washington. Fire ud af ti passagerer er forretningsrejsende,« siger Peter Krogsgaard.

Vi kan ikke løse verdens problemer med moral

At mere end en million flere rejsende i 2018 valgte at tage med fly fra Københavns Lufthavn i forhold til 2017 overrasker ikke Jesper Bo Jensen, fremtidsforsker med ph.d i statskundskab.

»Folk elsker at være miljørigtige, og »nu skal vi virkelig passe på miljøet«, hvilket jo er fint nok. Men når man tale om rejser, har det intet med de gode tanker om miljøet at gøre, selv om mange måske tror det. Danskerne rejser alligevel med uformindsket styrke, og hvorfor gør vi så det? Hvorfor siger og mener vi ét, men gør noget andet i praksis? Fordi vi ikke kan løse verdens problemer ved at være moralske, og ved at opretholde vores egen moral. Det stikker i hver sin retning. Den eneste måde, vi i Danmark kan løse klimaproblemer på, er ved hjælp af reguleringer og afgifter. Det kræver politisk mod og ansvar, hvis man for alvor vil ændre borgernes adfærd. Som mennesker og individer kan vi ikke holde til et liv fuldt af moral, jo nogle kan, men det er de færreste,« siger Jesper Bo Jensen.

Hvor kommer vi til at rejse hen i 2019? Hvis rejsearrangøren Spies skal give et bud på, hvor deres gæster kommer til at rejse hen, vil Tyrkiet komme bragende tilbage i år, efter at have taget et dyk i popularitet i et par år på grund af frygt for terror. Mallorca vil fortsat være danskernes favorit, som Mallorca har været det i årtier, mens Albanien vil være et nyt rejsemål, siger Carlos Cebrian, produktchef hos Spies.