Danskerne er sultne efter afbudsrejser

Omkring 110.000 danskere søger hver dag på ordet "afbudsrejser" på nettet.

Over 100.000 danskere taster hver dag ordet "afbudsrejser" ind i søgefeltet på søgemaskinen Google, i håbet om at finde en billig rejse. Fold sammen
Læs mere
Foto: Colourbox
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Flere danskere er blevet impulsive i forhold til rejser. Hvor flertallet af kunder tidligere bestilte deres rejse mellem tre og seks måneder før afrejse, er der i dag flere, som køber en rejse, når trangen melder sig, eller de ser et godt tilbud.

Læs også: Til vulkan og hjem for 998 kr.

"Det man i gamle dage kaldte industriferien, altså perioden fra nu og tre uger frem, betyder fuld fart på hos rejsearrangørerne. I den periode har vi stadig mange, der har købt rejsen i god tid, men også en større del end tidligere, som har købt en impulsrejse – trods dansk sol," siger Stig Elling, salgsdirektør i Star Tour.

110.000 gange hver dag
Hos Star Tour har man noteret et stigende pres på begrebet afbudsrejser, der egentlig ikke har noget afbud at gøre. Det bruges om rejsearrangørernes restpladser.

På søgemaskinen Google søger cirka 110.000 danskere for tiden hver dag på ordet "afbudsrejse", og på Star Tours hjemmeside, startour.dk, er der gennemsnitligt 20.000, der kigger på afbudsrejser hver dag i juli.

"Selvom afbudsrejser kun i meget få tilfælde virkelig er på et afbud, så er det ordet vi bruger, når vi sælger restpladser med en eller anden rabat. Rabatten kan være lille, som den er lige nu, eller stor, som vi ser det i august, når skoleferien er overstået, og man kan få mellem 30 og 40 procents rabat på rejserne," siger Stig Elling.