Danske turistbetjente hjælper i Phuket

Danske frivillige hjælper turister i bade- og forlystelsesbyen Patong på Phuket.

Turist- og immigrationspolitiet på Phuket har skabt et ”hjælpekorps” af frivillige fra hele verden, to af dem er danskere, der bor fast i Phuket, Per Butler og Niku Krog. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Omkring 100.000 danskere holder i denne vinter ferie på Phuket i Thailand. Og midt i den glødende forlystelsesby Patong og på stranden kan det hurtigt skabe forvirring og koste dyrt, hvis thaierne og turisterne ikke kan forstå hinanden.
Derfor har turist- og immigrationspolitiet på øen nu skabt et ”hjælpekorps” af frivillige fra hele verden, som bor på Phuket og kan sproget. De dukker ofte op på Bangla Road i Patong, hvor de fungerer som omvandrende servicemedarbejdere for turisterne.
To af dem er danskere, der bor fast i Phuket, nemlig Per Butler, der ejer et rejsebureau, og Niku Krog, der er hotelejer. De har meldt sig til det frivillige arbejde.

Nu kan turisterne bl.a. finde de to i det stærkt trafikerede kryds Bangla Road og strandvejen. ”Jeg får personligt tre-fire henvendelser om ugen fra skandinaver, der stiller spørgsmål om alt,” siger Per Butler. ”Det er i stil med: Jeg rejste hermed med min bror, men han har ikke været på hotellet i to dage. Eller: ”Jeg er væltet på min lejede motorcykel og har påført den skader – hvad skal jeg gøre.”
”Det kan også være sådan noget som: ”Mit hotel forlanger 5.000 bath i erstatning, fordi jeg har smidt nøglen til hotelværelset væk, kan det være rigtigt.”

Et klassisk eksempel er også jetskiene på stranden. Har man lejet sådan én uden forsikring, så kan selv den mindste ridse i glasfiberen takseres til tusindvis af kroner. Her kan politiet kun afvente, at der bliver enighed mellem udlejer og bruger om erstatningens størrelse – og bliver der ikke enighed, bliver turisten tilbageholdt. I den situation kan det være vigtigt at få hjælp fra en, der kan snakke thai.

Det var efter tsunamien, at myndighederne fandt ud af, at øens politibetjente ikke var gode nok til sprog. Så derfor oprettede man et korps af frivillige, der kan hjælpe med at oversætte fra alverdens sprog til thai.
Rejsebureauerne er også glade for turistpolitiet. ”Turistbetjentene er et udmærket supplement til vore mange rejseledere på øen,” siger informationschef hos Spies, Torben Andersen. ”Selv om vore gæster kan komme i kontakt med os 24 timer i døgnet, så er der bestemt også brug for den turistinformation, som de omvandrende betjente kan give.”