Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
De danske skiturister er blevet mere professionelle.
Læs også: Her koster en øl mest
Det er tydeligt, at skifolket ikke er nybegyndere mere. Nu stilles krav om kvalitet på pisterne, viser den tilfredshedsundersøgelse, som Color Line hvert år gennemfører.
Rederiet er Danmarks største udbyder af skirejser til Norge, og hver vinter deltager over 60.000 passagerer i undersøgelsen.
Generelt er skituristerne tilfredse med deres ferier, men undersøgelsen viser tydeligt, at de i dag stiller flere og nye krav. Det er især snekvalitet og pistepræparering, der vægtes langt højere end tidligere.
"Første gang man er på skiferie, vælger man typisk destination efter tre basale kriterier: At det er børnevenligt, at det er let at finde rundt, og at man bor i fornuftig afstand lige ved skianlægget," siger adm. direktør Henrik Renneberg
Natursne er vigtig
"Men efterhånden vægtes mere tekniske ting som f.eks. snekvalitet. Det er tydeligt, at de rutinerede skiløbere orienterer sig efter, at der er mange områder i Norge med naturlig sne. Det er især sneens kvalitet og præpareringen, der er fokus på, men sikkerheden på pisterne spiller også en stor rolle".
Jo mere erfarne skiløberne bliver, jo mere kræsne bliver de også.
"De stigende forventninger stiller krav til de norske skicentre, som er blevet supereffektive og må konkurrere indbyrdes om at tilbyde danskerne de bedste forhold, " forklarer Henrik Renneberg.
Ganske vist kræver de danske skiløberne, at skiområderne gør det godt. Men omvendt sikrer de norske skiområder sig en høj loyalitet hos danskerne. Og alt tyder på, at endnu flere skiløberer vender skiene mod Norge. Color Line har i år haft en pæn vækst i antallet af rejsende fra Københavns-området.