Dan er ansvarlig for, at dit fly letter til tiden

Hver dag skal op imod 100.000 passagerer passere gennem Københavns Lufthavn, og alt fra check-in og bagagehåndtering til vand på toilettet skal fungere optimalt. Trafikchef Dan Meincke har ansvaret for at få det hele til at glide problemfrit – hver eneste dag, året rundt.

09REJFOTO-102116.jpg
Dan Meincke er chef for 348 medarbejdere i Københavns Lufthavn, der tilsammen har ansvar for at alt fungerer, som det skal.
Læs mere
Fold sammen

Bag en diskret, sort dobbeltdør midt i Københavns Lufthavns mylder af rejsende og store udbud af tøjbutikker, juicebarer og restauranter går en trappe op til Dan Meinckes kontor. Han er lufthavnens trafikchef, og fra sin plads ved skrivebordet med flere forskellige computerskærme, har han udsigt over fly, landingsbaner og gates. Klokken er kun 8.30, men Dan har allerede været på kontoret i halvanden time. Han møder hver dag kl. 7 for at være på forkant med dagens udfordringer i lufthavnen.

Dan er chef for 348 medarbejdere, og som trafikchef er han ansvarlig for, at flyene kommer i luften til tiden – sikkert og effektivt. Der er rigtig mange ting, der skal gå op i en højere enhed, før det kan lade sig gøre.

»Det er vigtigt, at der altid er et godt flow i lufthavnen. Alle de forskellige processer skal virke, og hvis et tandhjul går i stykker, skal et andet sættes i spil,« forklarer Dan og kommer med et eksempel:

»Hvis der f.eks. kommer et skybrud med lyn og torden, kan flyene ikke komme i luften. Så har vi pludselig en masse passagerer inde i lufthavnen, som ikke kan komme videre. I sådan et tilfælde er det min opgave at sørge for, at der er forretninger, som har åbent – selv om det måske er efter lukketid – så passagererne kan få noget at spise og drikke.«

På en gennemsnitlig dag lander 25 pct. af flyene ikke til tiden, og det er i sig selv en udfordring. Men Dan husker tilbage på en dag, der hører til de særligt udfordrende. En vandledning blev revet over i forbindelse med noget vejarbejde uden for lufthavnen, hvilket resulterede i, at der pludselig ikke var noget vand i hele lufthavnen.

»Der var hverken vand i vandhaner eller på toiletter. Det er uden tvivl det værste, jeg har oplevet i min tid i lufthavnen,« siger trafikchefen.

To dage er aldrig ens

»Der er et nyt puslespil, der skal lægges hver dag. To dage er aldrig ens, og hver dag er på en måde ligesom en fodboldkamp. Det giver en super god energi,« siger Dan begejstret.

Hver dag kl. 9 mødes Dan med udvalgte medarbejdere fra alle dele af lufthavnen til et såkaldt ’puls-møde’. Her bliver der evalueret på gårsdagen i lufthavnen, og medarbejderne briefer hinanden på dagens udfordringer. Alt lige fra rengøring over klargøring af flyene til security, bagageudlevering og politi bliver vendt.

I dag er ingen undtagelse, og i mødelokalet er der frisk kaffe og koldt vand i kander på bordet. På de store whiteboards, som fylder hele den ene væg, hænger der grafikker fra de forskellige afdelinger, som viser status på gårsdagens drift. På et af dem står der skrevet med sprittusch, at 101.000 passagerer skal gennem lufthavnen i dag. Det er et rekordstort antal, og det skyldes blandt andet, at svenskerne lige har fået sommerferie, forklarer en af medarbejderne, som er med på mødet. Mange afdelinger har særligt travlt i dag på grund af det høje passagerantal, og den amerikanske udenrigsminister John Kerrys besøg i København. Alligevel er der en varm og humoristisk stemning blandt de 15 kolleger.

Efter en runde, hvor bl.a. det tågede og regnfulde vejr, udsigten til længere ventetid ved check-in og en risiko for strejke i Roms Lufthavn bliver vendt, hæver Dan kl. 9.12 mødet med ordene: »Lad os gå ud og gøre det til en hammergod dag!«

Jobbet som trafikchef er i høj grad et teamjob, hvor det er Dan, der skal sætte retningen. »En af mine kerneopgaver er at få det allerbedste frem i medarbejderne,« forklarer han.

Efter morgenens puls-møde er det tid til, at Dan går en tur op i toppen af lufthavnens ’Apron-tower’, hvor en håndfuld medarbejdere sidder med ansvaret for at få infrastrukturen på landingsbaner og gates til at gå op i en højere enhed. »Godmorgen«, hilser Dan, og de koncentrerede medarbejdere giver hver især en kort status på situationen denne morgen. John Kerrys afgang fra lufthavnen vil grundet tåge kræve, at luftrummet over lufthavnen er tomt i – i værste fald – en halv time, da der skal være plads til de helikoptere, der står for sikkerheden.

Fold sammen
Læs mere

»Når vi normalt har cirka 80 fly, der skal lette eller lande i timen, så betyder det en hel del, at luftrummet bliver lukket – selv i et kort stykke tid,« forklarer Dan.

Vi tager elevatoren tilbage til trafikchefens kontor, hvor en stor plantegning af lufthavnen hænger på væggen, og fly af forskellige typer pynter i vindueskarme og på hylder.

Selv når Dan har fri, er mobilen aldrig slukket. Fra iPhonen kan han følge med i statussen på både Københavns Lufthavn og andre af verdens lufthavne. Hvis der sker noget meget vigtigt, går der en alarm – også om natten.

»Min kone brokker sig lidt, hvis jeg tjekker mobilen om natten, men for mig er det ikke stressende. Jeg slapper faktisk mere af, når jeg har adgang til de forskellige oplysninger, end når jeg ikke ved, hvad der sker i lufthavnen,« forklarer trafikchefen, som ikke har haft en sygedag i de 30 år, han har arbejdet i Københavns Lufthavn.

Blandt de øvrige medarbejdere bliver der ofte snakket om, hvad de mon skal stille op den dag, Dan stopper. Heldigvis er det ikke noget, han har nogen som helst planer om endnu.

»Det er sådan set ikke med vilje, at jeg har været her i 30 år, men den ene dag har simpelthen taget den anden, og der kommer hele tiden nye, spændende udfordringer,« siger han og griber i det samme ud efter den ringende mobil, der ligger på bordet foran ham. Det er tid for Dan til at tage stilling til, hvordan endnu en af dagens mange udfordringer i lufthavnen skal løses.

Læs også: Lufthavnens security "Det er i høj grad et menneskekender-job"