CPH Go: Lufthavnens bedste udsigt

Man skal gå et stykke, men til gengæld har den ny lavpris-terminal CPH Go lufthavnens bedste udsigt. Rejseliv.dk tester terminalen, der netop er åbnet.

Udsigten til landende fly er det bedste ved den ny lavpristerminal. Fold sammen
Læs mere
Foto: Leif Poulsen

310 meter er der og seks minutter tager det at gå fra finger D – så står man pludselig over for Københavns Lufthavns bedste udsigt.

Læs også: Inde i verdens største passagerfly

Den får man i lufthavnens nye lavpristerminal, CPH Go, som nu har været i brug i 14 dage. I stueplan dækker gigantiske glaspartier hele facaden i terminalen fra gulv til loft, og også fra siderne af terminalen er fri udsigt.
For fly-freaks ligger terminalen et genialt sted. Fra venstre kommer landende fly svævende ind ude fra Øresund på lufthavnens mest brugte landingsbane, så her er masser at kigge på.

Og lige uden for vinduerne parkerer easyJet sine Boeing 737-fly, så man kan følge med, når dørene går op, trapper rulles hen til for- og bagdøre, og passagererne går fra borde, ned på betonen og går den korte tur ind i terminalen.
Lad os lige tage den med trapperne og adgangen til flyene med det samme. Man kunne tro, at de lukkede gangbroer, som giver direkte adgang til flyene, er sparet væk i projektet og at folk derfor må ud at gå en tur på jorden for at gå om bord.

Klar til afgang igen på en halv time
Men sådan er det ikke. Det er lavpris-flyselskaberne, der har ønsket, at passagererne skal ned på jorden. For på den måde kan man benytte både for- og bagdør i flyet og dermed fylde og tømme flyet hurtigere for passagerer. En vending af flyet – hvor det er rengjort, har fået brændstof og nye passagerer om bord, og er klar til afgang igen, skal her i terminalen kunne gøres på en halv time.
Og hvordan er det så at vente i omgivelser, der er helt forskellige fra den øvrige lufthavn? Forskellig på den måde, at opgaven har været at få en industriagtig bygning til at fungere imødekommende og behagelig.

Man sidder med en god fornemmelse ved de små caféborde ved terminalens eneste lille café. Her er meget lyst på grund af de store glaspartier i tre lag, der overflødiggør ekstra afskærmning. Gulvet er ikke dækket af ædelt træ som andre gulve i lufthavnen, men det ville heller ikke passe til bygningens øvrige udseende. Overfladen er en slags blød og lys epoxy, der ikke larmer, når man går på det.
Terminalens bagvæg er et kapitel for sig. Paneler i smukke, lyse farver er sat op – med overgange i farverne hentet i danske solnedgange. Hver gate har sine særlige farver med klare piktogrammer, om hvor vi befinder os. Det er ret flot. Her ligger også de store toiletter.

Den ene ende af terminalen er spærret af glasvægge og paskontroller. Det er nødvendigt, for en del flyver til ikke-Schengen lande også herfra.

Men hvor skal passagererne fordrive ventetiden? Her er ikke fyldt op med stolerækker, som i andre dele af lufthavnen. Når jeg befinder mig så godt, så skyldes det jo, at her ikke er ret mange passagerer, og jeg snildt kan finde et sted at sidde – enten ved cafeen eller på en af de firkantede »sidde-øer« midt i terminalen.

Kun easyJet i CHP Go - indtil videre
Her fra lavpristerminalens åbning er det kun easyJet, der har flyttet sine flyvninger til CHP Go, og med ti afgange og ankomster om dagen er antallet af passagerer til at overse. Og lufthavnens kommunikationsdirektør, Henrik Peter Jørgensen, lover, at når passagertallet stiger, så vil antallet af siddepladser og i øvrigt også café-faciliteter stige.

Så indtil videre kan easyJets passagerer se frem til en god oplevelse i CHP Go. Man skal stadig starte sin rejse i den gamle terminal 2 og helst selv tjekke ind på en maskine. 90 procent af passagererne forventes at tjekke ind selv og aflevere bagagen ved bagagedroppet til easyJet lige over for maskinerne.

Som alle andre skal lavpristerminalens passagerer gennem den centrale sikkerhedskontrol og sluses ud ved den toldfri. Hvis man har god tid, kan man bare vælge at blive her centralt ved restauranter, butikker og siddepladser. Dem finder du ikke i den ny terminal, men det er heller ikke meningen.

Københavns lufthavne forhandler med en række lavprisselskaber om tilstedeværelse i CPH Go, hvor passagerafgiften er 20 kroner billigere per passager for flyselskabet. Målet er selvfølgelig at tiltrække endnu flere lavprisruter til København, og den ny terminal har en kapacitet på seks millioner passagerer om året. Men indtil videre er det altså kun easyJet, der benytter CPH Go.

Og easyJets passagerer kan se frem til en god oplevelse i terminalen CPH Go – og en lille tillægsgave, hvis du synes det er sjovt at se på fly.

Læs også: Græs skræmmer fugle væk fra Lufthavnen