Chokolade på fransk

I 2013 åbnede det franske chokolade-firma, Valrhôna, sit eget museum. Museet er et moderne og interaktivt museum, hvor du kan føle, dufte og smage chokolade på en helt anderledes måde.

La Cité du Chocolat blev bygget i løbet af et år med lokal ekspertise for at skabe arbejdspladser. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR

Det første man ser, er et »vandfald« af flydende chokolade, som man har lyst til at stikke fingeren ind i for at smage.

Desværre er der en plexiglasrude imellem.

Afskærmningen var der ikke, da La Cité du Chocolat åbnede for et år siden, hvor duften og den levende struktur skulle sætte de første sanser i gang, men mange lavede den instinktive bevægelse, og det var for uhygiejnisk, så nu må man nøjes med at betragte det som en visuel appetitvækker.

Det er alligevel med til at gøre det meget sjovere at gå på museum, for her gælder reglen om »nok se, men ikke røre« ikke på den øvrige udstilling. Tværtimod handler hele besøget i det nye museum om at bruge alle sine sanser til at forstå, hvorfor chokolade kan være en kvalitetsoplevelse på højde med den bedste mad og vin.

Det handler selvfølgelig også om at markedsføre sit produkt, men det franske prestige-mærke Valrhôna bruger i høj grad også museets 700 kvm til at udbrede kendskabet til kakaobønne produktion, ikke kun som råvarer til i-lande mod nord, men også som en fremstrakt hånd til at hjælpe med udvikling af lokale arbejdspladser og bevaring af miljø i u-lande på den sydlige halvkugle.

Fabrikken, der startede chokolade-turismen

Fabrikken blev grundlagt af en konditor i 1922 i den lille by Tain-l’Hermitage, og producerede i mange år kun chokolade til professionelle. Men samtidig med at produkterne i 1947 blev brandet som Valrhôna (for at understrege tilhørsforholdet til Vallée du Rhône (Rhône-dalen), begyndte ejerne i de efterfølgende år også at sælge til private, og fra 1960erne var Valrhôna etableret som et kvalitetsprodukt blandt feinschmeckere.

Samtidig åbnede man en butik i forlængelse af fabrikken, som siden har skabt en chokolade-turisme, der affødte det naturlige spørgsmål, om man ikke også kunne komme ind og se produktionen.

Det havde fabrikken ikke kapacitet til, men det såede i 2006 idéen om et museum hos den mangeårige medarbejder Franck Vidal, og han har fået lov til at gennemføre den, så han kunne åbne La Cité du Chocolat i oktober 2013 med ønsket om 80.000 besøgende det første år. Der har allerede været over 100.000.

Et velsmagende fabriksbesøg

Foto: PR.

Franck Vidal, som er museusmdirektør, har sørget for, at man nu kan komme på fabriksbesøg, men på den moderne måde. Ved indgangen får man en billet med stregkode og en stang chokolade-prøver, og så kan man ellers aktivere sig frem gennem historie, produktion og smag, og der er lavet specielle aktiviteter for børn mellem 5 og 12 år, så de små slikmunde kan forstå det i øjenhøjde.

Valrhôna er kendt for sit brede sortiment af især mørk chokolade, med varieret højt kakaoindhold, og noget af det første, man kan teste, er sine smagsløg og forståelse af de komplekse nuancer, der leder tanken hen på en vinsmagning.

Her trækker man ekstra chokolade-prøver i automaten med billetten og smager sig gennem en quiz, senere gætter man ingredienser i en råvare-duftbar, stikker hånden i en »automat« og mærker på strukturer.

Strækker sprogkundskaberne til det, er der fem gange om dagen workshop med franske Steven, som fortæller om kakaoens udvikling fra bælg til bønne, og er man flere end otte, arrangeres de desuden på engelsk.

Foto: PR.

Der er også mulighed for at møde nogle af kakao-farmerne fra de 15 lande, som er leverandører, og nogle af de 650 ansatte på fabrikken lige bagved museet, men kun som video-præsentationer, hvor de fortæller om deres respektive arbejde.

Det er lige før man glemmer, hvad man skal bruge sin æske med de syv forskellige smagsprøver til, men tydelige piktogrammer fortæller undervejs, når det er tid til at sætte tænderne i endnu et stykke.

Og har man ikke fået nok, er den gamle butik fra 60erne blevet moderniseret og udvidet til det dobbelte, så man kan få souvenirs, hele plader af de populære varianter samt finere håndlavet konfekt i løs vægt. Og har man svært ved at beslutte sig, er der sandelig også smagsprøver her.

Rejseliv var inviteret af det franske turistråd Atout France.