Check selv bagagen ind

SAS og Norwegian tilbyder nu passagerer i Københavns Lufthavn selv at checke både sig selv og sin bagage ind. Målet er at spare tid.

Scan stregkoden på bagagemærket og sæt selv kufferten på bagagebåndet. Fold sammen
Læs mere

Først var der lange køer foran alle check-in skranker i lufthavnen.

Læs også: 650.000 kufferter forsvinder hvert år

Så kom der check-in automater i lufthavnen og check-in hjemmefra på pc eller mobil - og de lange køer er nu i stedet foran bag-drop skrankerne.

Kun passagerer uden bagage sparer tid og kan gå direkte til sikkerhedskontrollen, mens passagerer med bagage pænt må vente i række, til det bliver deres tur til at aflevere kufferten. Hvor længe afhænger af, hvor meget personale, flyselskabet vil betale for at bemande skrankerne.

Men nu er de to største flyselskaber i Københavns Lufthavn klar med forbedringer.

SAS og Norwegian indfører nu selvbetjente bagagedrop. Passagererne har i forvejen printet bagagemærker ud - i forbindelse med den almindelige check-in - og med en håndscanner ved skranken kan man indlæse stregkoden, hvorefter kufferten kan sættes på bagagebåndet.

Er bagagen for tung eller på anden måde for stor, dukker der informationer op på en infoskærm, om hvad man så skal gøre. Og der vil også hele tiden være personale i nærheden, som kan hjælpe, hvis man kommer i bekneb.

SAS har allerede bagage selvbetjening i Oslo og er i gang med at teste systemet i Stockholm.

"Begge steder oplever vi en positiv respons hos kunderne. Så vi glæder os til en god start for denne nye mulighed i Københavns Lufthavn, ” siger Hans Henrik Spangenberg, chef for SAS Groundhandling.

Hos Norwegian er det især muligheden for at passagerne kan spare tid, der har drevet projektet:

”Vi er optaget af at gøre check-in-processen så let som mulig for vores passagerer. Med introduktionen af selvbetjent bagagedrop i Københavns Lufthavn er vi et skridt nærmere. Vores rejsende er allerede vant til og glade for at checke ind selv, og vi ser frem til at tilbyde endnu en tidsbesparende service,” siger informationschef Johan Bisgaard Larsen.

Tanken er, at lufthavnens øvrige flyselskaber også skal tilbyde passagererne et totalt gør-det-selv system. Foreløbig er det dog hos SAS og Norwegian, tiden kan spares - SAS har otte selvbetjente bagageskranker og Norwegian har fire.

Om det er nok, eller køerne blot vil flytte sig endnu engang, må tiden vise.