Check-in: USAs første boutique-hotel

Med Hotel Monaco lancerede Kimpton sin idé om et hotel med luksus kombineret med personlig, hjemlig hygge.

Foto: PR

Første indtryk
Udefra ligner hotellet, i den hvide hjørnebygning, de øvrige blokke i kvarteret omkring Union Square, og selve indgangen er ikke speciel bemærkelsesværdig. Men det ændres brat indenfor: Receptionen ligger diskret til højre, og et par skridt længere fremme står et stort træ med klatrende aber - skabt i messing efter selveste Kimpsons idé.

Aberne læser, drikker whisky og ser ud til at føle sig lige så hjemme, som Kimpson ville have, at hans hotelgæster skulle føle sig. Bag træet åbner en lounge lobby sig op i flere etager med kuplede loftmalerier, møllestenstore lysekroner og en åben pejs i gigantstørrelse. Der er møbleret med store bløde sofaer og lænestole i gyldne farver, der matcher vægge og gulvtæppe. Her kan gæsterne flyde ud efter en travl dag i byen, og der er hver eftermiddag wine tasting.

Værelserne
Hotellets fransk-amerikanske stil føres videre i værelsernes design med gyldne vægge, blåternede gulvtæpper og tunge terrakotta-gyldne stribede gardiner og puder i sofa og på den høje king-size seng. Mit værelse har åbent walk in badeværelse med toilet, håndvaske, jacuzzi badekar og brusekabine. Man kan dog lukke med skydedøre, hvis man vil være »privat«. En blød zebrastribet badekåbe og vamsede sokker med gummi-skridstriber ligger til fri afbenyttelse ligesom strygebræt, radio, cd-spiller og fladskærm. Der er også minibar.

Mad og drikke
Petit Café, som er bar og café, og restauranten Grand Café, som har direkte adgang for kunder fra gaden, er indrettet i art deco stil. Her er højt til loftet og i Grand Café hænger ni store lysekroner mellem fire bastante søjler, der er beklædt med blinkende mosaiksten. Stolene er beklædt med lys grøn brokade og øverst på væggene er malet motiver i Toulouse-Lautrecs plakatstil. Her er også store skulpturer i samme stil som abetræet i lobbyen, men her er det bl.a. artistiske kaniner.

Særligt
Kimpton-hotellerne, dem er der et halvt hundrede af fordelt rundt i USA, har sloganet: Every hotel tells af story. Monaco er »moderhotellet«, åbnet for 30 år siden, nu er der otte Monaco’er. Med hotellet lancerede Kimpton sin idé om et hotel med luksus kombineret med personlig, hjemlig hygge – og skabte samtidig USAs første boutique-hotel. Den daglige wine tasting, som er gratis, er en af aktiviteterne i den sammenhæng, Her mødes gæsterne og kan sludre over et glas vin, og måske møde andre at spise sammen med om aftenen. Kimptonhotellerne er også dyrevenlige. Et skilt i receptionen byder med navn velkommen til dagens firebenede gæster, og rejser man alene, kan man bestille en bowle med en guldfisk til selskab.

Plus
Hyggeligt med slumrende hunde bag receptionsskranken. En lille bull dog, Lucy, og den godmodige golden retriever, Oliver, som er i dagpleje. Den tilhører den tidligere direktør, men kan slet ikke undvære hotellet, hvor den »patruljerer« på etagerne sammen med det tekniske personale og ellers »passer« receptionen. Hotellets placering nær Union Square med shopping og teaterdistrikt er også et plus.

Minus
Personalets utrolige servicevillighed er desværre amerikansk på alle måder. Når et problem en smule ud over de normale »rammer« opstår, kniber det med evnen til at træffe beslutning og skære igennem. Da må man vente og vente til en ansvarlig i næste niveau dukker op og giver besked.

Læs også: På cykelferie i San Francisco