Check-in: Hotel Claska i Tokyo

Både æstetik og service er i fokus på det unikke Hotel Claska. Hotellet, der har eget galleri og butik med egne designprodukter, emmer af stil og cool-faktor.

Værelset her er indrettet i den såkaldte Tatami-style og er blandt andet karakteristisk med sine lave borde og senge. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claska

Første indtryk
Hvor andre steder end i Tokyo kan en busholdeplads i slud være noget af det mest æstetiske? Og hvor andre steder er det det mest naturlige i verden at indtage sin morgenmad, mens man ser byens mest forkælede hunde blive klippet, friseret og groomet i en af verdens måske eneste kombinerede hundesalon og hotellobby?

Det kan godt være, at alting er større i Amerika. Til gengæld er alting bare en smule mere langt ude Japan. I Tokyo-bydelen Meguro Ku tårner Claska sig op i en stor betonklods fra 70erne. Ren æstetik i al sin grimhed. Her er showroom, butik, hundesalon, bar og selvfølgelig hotel samlet under ét tag, som i følge Wallpapers berømte city guide er Tokyos eneste rigtige boutique-hotel. 

Overfor ligger en busholdeplads, hvor busserne står som dominobrikker på grønmalet, oplyst asfalt, og med militær milimeterpræcision bliver vinket og fløjtet ud i den rivende strøm af hektisk Tokyo-trafik.

Værelserne
Siden åbningen er de oprindelige syv værelser i dag udvidet til at omfatte tre værelseskategorier – Japanese Modern, Tatami Style og Weekly Residence. Derudover har man sidste år introduceret de såkaldte D.I.Y.-værelser – altså do it yourself – hvor forskellige kreative designhoveder har fået frie hænder til at skabe helt unikke hotelværelser.

Væresle 707 hedder eksempelvis »scar« fordi alt interiør er brugt og  dermed bærer minder med sig som »ar«. Værelset er skabt af Kaname Okajima. I »pa jyama« i værelse 707 designet Kayo Sato er inspireret af drømme og ligner noget, Tim Burton kunne have skabt til  »Alice i eventyrland«.

Vil man bo traditionelt japansk med lave senge og borde, skal man vælge Tatami Style. Vi valgte dog det lidt mere konventionelle værelse 503 i Japanese Modern-style. 

Mad og drikke
Restauranten er uprætentiøs og tilbyder et køkken, som med en lidt slidt frase bedst kan betegnes som en delikat fusion af japansk inspiration og vestlige klassikere. I minibaren er der ikke 17 slags sprut og et hav af sodavand. Der er kildevand i køleskabet og sammen med elkoger og syv forskellige slags the, er det vel hvad man har brug for?

Særligt
Alting på Claska er gennemdesignet i den særlige japanske stil, som minder meget om den skandinaviske. Og så alligevel har lidt mere luksus over sig. Væggen ude til badeværelset er én lang glasvæg og glasdør – som for privatlivets fred har et forhæng, der kan trækkes for – og elegant ser det ud.

Fra badeværelset er der igen glasvæg til det kombinerede bruserum og badekar, som bugner af shampoo, balsam, engangsskrabere og meget mere i minimalistisk designet indpakning. Og så den fantastiske no nonsens-filosofi. Og hvor de fleste toiletter i Japan på hoteller af en vis standard er udstyret med fuldt bidet og man kan blive vasket bagi på fem forskellige måder, så er der på Claska bare varme i brættet og ét vaskeprogram. Ren skal man nok blive.

Plus
Hotellet har også sit eget kombinerede galleri og butik, med navnet »DO«, som fører en linie af bøger og designprodukter. Derudover er der en etage med plads til udstillinger,  events og konkurrencer og på taget en gigantisk tagterrasse, hvor Tokyo-hipsterne holder hof.

Man skulle så tro, at et hotel med så høj en coolfaktor ville have et serviceniveau så jovialt som en parisisk moderedaktør. Men nej. Dette er Japan, og her gør man alt for sine gæster. Da vi ankom efter 11 timers flyvning, halvanden times togtur fra Narita International Airport, en halv time i metroen og ti minutter i taxa, lignede vi ikke ligefrem medlemmer af Executive-klubben.

Men selv halvnussede danskere med udfordrende børn bliver modtaget som længe savnede familiemedlemmer eller feterede popstjerner. Bare for at give et billede: Normal tjek ind-tid er 15.00, men vi ankom allerede kl. 14.15. Men er 45 minutters ventetid hotellets hovedpine? I den grad! Vi blev vist op i penthouse-suiten for at hvile os, mens rengøringspersonalet fik vores værelse gjort klar. Og det hele med så undskyldende miner, som havde de netop udlejet Tokyos sidste hotelværelse for næsen af os.

Minus 
Det er svært at sige mange kritiske ting, men Claska er vitterlig kvalitet på et meget højt niveau. En anke er måske den grænseløse japanske ydmyghed, der kan resultere i, at en elevatortur kan udvikle sig til en farce af formaliteter og høflighedsfraser, når man prøver at overbevise en hotelportier om, at han gerne må køre med ned og ikke behøver vente på den næste elevator, og at han næsten ikke kan være i sin egen krop af bare taknemlighed. På den anden side kan man sagtens leve med den slags detaljer.