Charterfly der flyver grønt

Nogle fly og flyselskaber sviner mindre end andre. Thomas Cook Airlines er gået videre end de fleste i den retning, og har nu fået ISO 14001 miljø-certifikat.

Foto: PR-foto

Hvordan kan et brændstof-ædende fly få miljøcertifikat?

Læs også: Sådan flyver man "grønt"

Det kan de, når de lægger sig i selen for at forbruge mindst mulig brændstof og samtidig føre en miljørigtig tilværelse om bord - sådan som Thomas Cook Airlines.

Flyselskabet er netop blevet miljøcertificeret efter ISO 14001, og selskabet er gået et trin videre end andre og har fået det blå miljøstempel på alle aktiviteter både i luften og på jorden.

Gennem de seneste 15 år har flyselskabet arbejdet aktivt for at begrænse påvirkningen af miljøet.

I 2001 var det danske flyselskab, der er Nordens største charterflyselskab, først med kildesortering af affaldet under selve flyvningerne. I dag genbruges alt aluminium fra dåser med drikkevarer, og det øvrige affald sendes videre til genbrug på lokale kraftværker. Sideløbende har selskabet på 10 år reduceret affaldsmængden om bord med 75 pct.

"Den største miljøpåvirkning kommer naturligvis fra vores forbrug af brændstof. Siden år 2000 har vi reduceret udledningen af CO2 med omkring 22 pct. Flyver en passager med os fra København til Thailand bruges ca. 238 liter brændstof pr. passager. Ruteflyselskaberne bruger typisk 300 liter pr. passager til samme tur, da de ikke har så høj passagerbelægning i flyene. Går turen til Mallorca bruger vi 49 liter pr. passager," fortæller selskabets miljøchef  Kim Houmark Hansen.

Nu er det ikke flyene, der forurener med mest CO2 i atmosfæren. De største menneskeskabte udledninger kommer fra produktionen af elektricitet og fra landbruget.

Den samlede transportsektor står for omkring en fjerdedel af CO2-udledningen, men her forurener bilerne seks gange så meget som flyene.

"I de seneste år har der været stor fokus på udledningen fra flyene, mens skibene har formået at "gemme" sig for debatten ude på havene. Og det på trods af at de faktisk udleder dobbelt så meget CO2 som flyene", siger Kim Houmark Hansen.

Siden 2007 har flyselskabets moderselskab, Thomas Cook Northern Europe, som også Spies er en del af, klimakompenseret alle medarbejdernes tjenesterejser. Disse penge er bl.a. brugt til indkøb af solpaneler, der nu står for opvarmningen af swimmingpools på Sunwing Resort & Spa Alcudia på Mallorca.

Læs også: Hver tredje vil betale for at gøre flyrejsen grønnere