Byferie for seriefans

Har man lyst til at krydre sin byferie med øl og tegneserier er Bruxelles ikke til at komme uden om, ikke mindst i år, hvor tegneserieåret er i fuld gang.

Går man tur i det hyggelige midtby i Bruxelles, kan man ikke undgå at lægge mærke til de talrige vægmalerier, der kombinerer tegneseriefigurer med byens rum. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bax Lindhardt.
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Er man tegneseriefan, er der kun en storbyferie, der for alvor tæller i år – og det er en forlænget weekend i Belgiens og Europas hovedstad, Bruxelles.

Næste: Oplev Hergés skatkammer

Belgierne har nemlig udnævnt 2009 til at være officielt tegneserieår, og her må man for en stund glemme Batman og alle de øvrige amerikanske tegneseriehelte, der for tiden trækker mængder af publikummer i biograferne.

I Bruxelles er det Asterix, Alix. Mark Breton og ikke mindst den europæiske tegneseries ukronede kronprins Tintin, det drejer sig om. Ganske vist er ophavsmændene til flere af de nævnte tegneseriefigurer ikke belgiere, men franskmænd, men det var i Bruxelles, at mange af dem kom til i midten af 1900-tallet for at få udgivet deres striber.

Ligesom Paris blev modens Mekka, og New York en gang var jazzmusikkens »Big Apple«, er Bruxelles i dag stadig arbejdsplads for omkring 800 professionelle tegnere, hvoraf mange arbejder indenfor den særlige belgiske »klare linje«-tradition, der blev udstukket i 1930erne af Tintins fader Hergé. I byen kan man tillige uddanne sig som tegner og manuskriptforfatter på hele fem tegneserieakademier, der tiltrækker tegnere, manuskriptforfattere og forlagsfolk fra hele verden.

For den tegneserieinteresserede turist (og den almindeligt kunstinteresserede kan også sagtens være med) er der mængder af spændende udstillinger i byen i anledningen af tegneserieåret.

Det privatejede tegneseriemuseum i midten af Bruxelles er selvsagt et godt udgangspunkt for en serieweekend. Her kan man se originale sider fra europæiske tegnere fra de sidste 100 år, og selv en medfølgende ægtefælle med en blot høflig interesse for striberne, vil blive imponeret af den mangfoldighed af kunstneriske traditioner der er blevet siet gennem mediet gennem årene.

I anledningen af museets tyve års jubilæum åbner der i september en særudstilling med vægt på belgiske tegneserier fra de sidste to årtier. Arkitektur-interesserede vil påskønne museets smukke og særegne interiør. Museet er indrettet i et af de overlevende bygninger af den toneangivende belgiske art nouveau-arkitekt Victor Horta (1861-1947), hvis fantasifuldt slyngede jerndragere og træpaneler har inspireret mange tegnere gennem tiden. Hortas eget hjem i Bruxelles er i dag et museum, og er et betagende besøg værd. Læs mere om tegneseriemuseet på www.cbbd.be og Hortas hjem på www.hortamuseum.be.

René Goscinny var ikke bare forfatter til »Asterix«, der historisk er en af de mest læste tegneserier i Danmark nogensinde.

Sammen med tegnere som Tibet, Uderzo, Macherot og Franquin, der alle arbejdede på det toneangivende tegneseriemagasin »Tintin« var han en hjørnesten i den fransksprogede tegneserie, og indtil udgangen af september kan man på det nyoprettede Raymond Leblanc Foundation få et overblik over de overraskende mange sammenhænge som Goscinnys krøllede humor og fortællekraft har optrådt i. På www.fondationrleblanc.be. kan man læse mere om den visionære forlagsmand Raymond Leblanc, der sammen med Hergé gjorde »Tintin« til et af den vestlige verdens allermest kendte brands.

På taget af kontorbygningen i Bruxelles centrum, der husede bladet »Tintins« redaktion, og som i dag er ramme for museet, kan man endnu i dag få øje på Tintin og Terry på et kæmpemæssigt reklameskilt, der i dag er fredet af bystyret.

En række udstillinger giver mulighed for at fordybe sig i tegneseriens rødder eller forstå dens forbindelser til den almindelige kunstverden. Udstillingen »tegneseriens fødsel« giver et vue over nogle af de kendte og mindre kendte forløbere for tegneseriekunsten. Det drejer sig om illustratorer og kunstnere som Hogarth, Töpffer, Wilhelm Busch, Nadar, Frost, Christophe, Outcault og Dirks der bliver udstillet i Maison Autrique, der er et andet originalt bygningsværk af Victor Horta. Udstillingen åbner den den 28. oktober. Læs mere på www.autrique.be            

Tegneserien og fotografiet har historiskt været tæt knyttet, ikke midnst når tegnere i den realistiske tradition har brugt fotografiet som forlæg for tegneserier. Udstillingen »Focus on Comics« i Galerie Petits Papiers trækker forbindelsen mellem streg og foto op, idet ti til lejligheden indbudte tegnere har skildret byen Bruxelles på baggrund af det samme fotografiske materiale, og udstiller resultaterne. Læs mere på www.petitspapiers.be

En særlig fokus på de vovede voksen-tegneserier er der i udstillingen »Sexties: Crepax/ Cuvelier/ Forest/ Peellaert«, hvor også fans af 60ernes popkunst vil kunne finde inspiration. Der udstilles farverige plancher fra fire ikke mindre farverige kunstnere, der også lod sig inspirere af rockmusikken og datidens flowerpower. Udstillingen varer indtil næste år i Bozar – Centre of Fine arts in Bruxelles«.

Sidst men selvfølgelig ikke mindst, er der i år åbnet et funklende nyt Tintin-museum, som er beskrevet her på siderne. Det vil givet være det store tilløbsstykke for danskerne, men husk, at mange belgiere efterhånden har det en smule blandet med Tintin-figuren, omtrent som københavnerne har det med »Den lille havfrue«. Javist, han er verdenskendt, men andre serieskabere har også haft deres gang i Bruxelles. Rigtig mange faktisk ...

Næste: Oplev Hergés skatkammer