Boom i krydstogtrejser: Vi elsker at tage på ferie til søs

Krydstogtbranchen har gennem de seneste år kun oplevet en opadgående kurve, og den stigende interesse ser ud til at fortsætte. I år er forventningen, at 30 millioner på verdensplan vil tage på ferie til havs, og det er særligt nicheprægede cruises, der vinder frem.

1011917770.jpg
Niche-cruises, lige fra nudist- til gourmet-krydstogter, er i fremgang. Fold sammen
Læs mere
Foto: Shutterstock/Iris

Frisk luft, fuglefløjt, havudsigt så langt øjet rækker og en ny destination hver dag. Det er, hvad man kan forvente, hvis man tager på krydstogt.

Men hvor det tidligere især var skibenes mange faciliteter, hvor man som gæst kunne boltre sig i  - lige fra swimmingpool til casino og biograf - så er det nu i stedet drømmen om at nå eksotiske destinationer, der får danskerne til at spendere deres ferie på havet.

Sådan lyder udmeldingen fra Jesper Boas Smith, der er krydstogt-talsmand for Danmarks Rejsebureau Forening og grundlægger af Bella Vista Travel.

»Krydstogtbranchen har boomet gennem de seneste år, men det, som er særligt interessant lige nu, er, at vi ser en stor vækst indenfor det, som vi kalder for Ultra Deluxe-markedet. Der ses særligt en stigning i salget af det, vi kalder expeditions-cruises, altså krydstogter, der tager steder gæsterne hen, hvor de ellers ikke ville komme,« siger Jesper Boas Smith, der meget apopos selv er på krydstogt, mens Berlingske taler med ham.

Større efterspørgsel på nicheprægede togter

Krydstogtskibene er i højere grad begyndt at udnytte, at de via vandet kan komme steder hen, som man som almindelig feriegæst eller ikke ville have mulighed for at se. Ifølge Jesper Boas Smith er folk i mindre grad interesseret i at rejse til de steder, man allerede har set og som alle andre rejser efter. Folk vil i højere grad opleve noget særligt og eksklusivt, og måske have sat et kryds eller to på deres bucket-list.

»Det vigtige på disse rejser er ikke, hvor stor kahytten er - selvom de skam også findes i flere varianter - og det er heller ikke vigtigt, at der er et fitnesscenter eller biograf ombord. Det er naturoplevelsen, det at være på en slags ekspedition, der er i højsædet hos mange af kunderne nu. De vil ligge på en øde bountystrand eller se Antarktis, inden det er for sent,« siger Jesper Boas Smith.

Skibene som bruges til ekspeditionskrydstogterne er mindre end de almindelige krydstogtskibe, og det gør det muligt at komme frem til destinationer, som ellers er svære at nå. Der er altså tale om en unik mulighed for at opleve dele af verden, som de færreste ser.

De mere traditionelle krydstogter, hvor man rejser på store skibe til populære turistmål, er fortsat i høj kurs, men Jesper Boas Smith påpeger, at der generelt ses en tendens i krydstogtbranchen til en stigende interesse for segmenterede og mere nicheprægede cruises. Der er opstået et marked for at alt fra nudist-cruise til gourmet-cruise.

»Vi ser et billede af, at der i højere grad end tidligere tilrettelægges ture til specielle målgrupper. Walt Disney har deres cruises til børnefamilierne, Norwegian tilbyder to ture i år, hvor man kan komme på krydstogt med verdensstjernen Jon Bon Jovi, og tidligere har vi set cruises med Backstreet Boys. I år er det også muligt at komme med på mangemilliardæren Richard Bransons nye rederi, hvor han vil samle alle de »som hader krydstogter« for at fejre hans fødselsdag. Det er alt sammen udtryk for en form for segmentering,« siger Jesper Boas Smith.

Ole Stouby, administrerende direktør hos Travelmarket

»Tidligere var det at tage på krydstogt meget eksklusivt. Det var noget for de få. I dag er det for alle«


30 milioner krydstogtgæster på verdensplan

Ole Stouby, der er administrerende direktør hos prissammenligningssiden Travelmarket, fortæller, at danskerne generelt gennem de sidste 10 år har vist en stigende interesse for krydstogtrejser. En udvikling han tror vil fortsætte.

»Et krydstogt tilbyder samme høje komfortniveau som en charterrejse, men har det ekstra element, at man som rejsende vågner op et nyt sted hver dag. Der er altså rig mulighed for at komme ud og opleve en masse, mens man samtidigt kan nyde godt af skibenes mange faciliteter,« siger Ole Stouby.

Og meget tyder på, at flere og flere foretrækker den rejseform, hvor det er muligt at opleve adskillige destinationer, mens man kan nøjes med at pakke ud én gang. Udviklingen i antallet af, hvor mange der begiver sig ud på en krydstogtrejse har gennem de sidste 10 år kun haft en opadgående kurve, og i år forventes endnu et rekordstort antal krydstogtrejsende.

Ifølge Cruise Lines International Association forventes det, at ikke færre end omtrent 30 millioner mennesker på verdensplan vil tage på krydstogt i 2019. Det svarer til en stigning på 68,5 procent sammenlignet med 2009, hvor 17,8 millioner mennesker stak til søs.

Ole Stouby påpeger, at det konstant stigende antal krydstogtgæster hænger sammen med at branchens målgruppe har ændret sig gennem tiden.

»Tidligere var det at tage på krydstogt meget eksklusivt. Det var noget for de få. I dag tilbydes en langt bredere palette af tilbud, og derfor henvender krydstogtrejser sig nu til et langt bredere segment. Der findes krydstogtrejser til alle - både det ældre og unge par, og der er i særdeleshed også ideelt at tilbringe familieferien på et krydstogt. Men der findes også meget eksklusive tilbud i dag indenfor krydstogtrejser,« siger Ole Stouby.