Backpackere er blevet til »flashpackere«

Glem alt om slidte rygsække. De tidligere unge backpackere er blevet til »flashpackere« og vedkender sig, at de er turister.

Flashpackerne - nutidens rygsækrejsende - er ikke bange for at kalde sig selv for turister. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR

De har med støvede sandaler, slidte rygsække og Lonely Planet i hånden rejst verden rundt. Let genkendelige i det turistbillede, som de tog så stærkt afstand fra.

Det er backpackerne, det handler om. De unge rygsækturister, der på lavbudget rejste med lokale busser, boede sammen med andre backpackere på de billigste guesthouses, og spiste ris- og nudelretter på nattemarkeder, som nu er blevet en uddøende race. Det viser nye undersøgelser.

De unge rygsækturister har ikke fyldt meget i det samlede turistbillede, og i dag er de i den traditionelle version for alvor på tilbagegang til fordel for unge rejsende, som bruger flere penge, rejser oftere og med mere luksus og ikke er bange for at kalde sig selv for turister.

Læs også: Vi vil opleve det unikke

Flashpackers kaldes de nye rygsækrejsende. De rejser ud med hi-tech og en mere social fornemmelse for verden, og de er som gruppe vokset. De unge rejsende i dag udgør 20 pct. af det globale rejsemarked, oplyser David Chapland, som er direktør i WYSE, en international hjælpeorganisation for unge ledere.

Ikke alene er antallet af unge rejsende vokset, deres rejsemønster er også ændret, så det i dag er under halvdelen af de unge, der »bare rejser«.

En omfattende undersøgelse i 137 lande blandt 34.000 unge på op til 35 år viser, at det i dag kun er 45 pct. af de unge rejsende, som rejser udelukkende for at holde ferie. Næsten lige så mange, 38 pct., rejser for at få uddannelse, det være sig sprog eller i forbindelse med studier, 15 pct. rejser ud for at få arbejdserfaring, og 5 pct. rejser for at være volunteer - frivillige arbejdere i forskellige projekter. 

Læs også: Se ti trendy hoteller

David Chapland mener, at faldet i rene ferierejsende unge kan forklares med den stigende arbejdsløshed.

De unge arbejdsløse bruger mere målrettet deres »fritid« til at få uddannelse og kulturelle oplevelser.

En anden ændring, som undersøgelsen viser, er de unges opfattelse af sig selv som rejsende. Hvor 30 pct. for ti år siden kaldte sig selv backpackere, er det nu kun 15 pct., som holder fast i den betegnelse, mens det modsat nu er 30 pct., som ikke har noget imod at beskrive sig selv som turist.