Alt det flyselskaberne ikke fortæller dig

Tidligere kabinepersonale afslører ting, du muligvis helst er fri for at vide.

Foto: Colourbox.com

Det australske rejsesite news.com.au har fra en anonym mand og en kvinde, steward og stewardesse, der har arbejdet som kabinepersonale i større luftfartselskaber (et australske og amerikanske), fået et indblik i de ting, som flyselskaberne ikke ønsker passagererne skal vide.

Læs også:
Hvad stewardesser hader ved passagerer

Blandt andet er vandet fra hanerne sundhedsskadeligt, maden kan have været en tur på gulvet, der kan have været en bombetrussel mod afgangen og bagagevægten viser ofte forkert. 

En ting er, at flyselskaberne forholder os ubehagelig viden, noget andet er, at vi muligvis helst er fri for at vide det.

Det tidligere kabinepersonale kunne bl.a. fortælle, at hvis en madvogn væltede og indholdet røg ud på gulvet, ja, så er personalet nødt til at få maden tilbage på bakkerne igen og servere det. For der er ikke noget at smide ud af. Stewardessen havde oplevet det.

Vandet vil gøre dig syg
Man tilrådes ikke at drikke vandet ombord og ikke for ingenting. Flyenes vandtanke skiftes aldrig og vandet hverket renses eller behandles på nogen måde. På lavprisflyvninger kan man ikke forvente, at få vand uden at skulle købe det. "Vær forberedt på at skulle købe vand. Jeg ville ikke engang børste tænder i vand fra flyets hane," siger stewarden.

Uhumske toiletter
Toiletter bliver kun gjort grundigt rene en gang om dagen. I de fleste tilfælde rengøres flytoiletter kun grundigt en gang i døgnet. Resten af tiden foretages højst en nødtørftig aftørring. "Så husk at have noget på fødderne, når du skal benytte toilettet under en flyvning," siger stewarden.

Bagagevægten er upræcis
Bagagevægtene i lufthavnene vejer ofte upræcist, siger stewarden. Han erkender det kan være svært at bevise, men da man som kunde har krav på at se vægtresultatet, foreslår han, at man som minimum sikrer sig, at vægten begynder på 0.00 kilo, før man sætter sin kuffert op.

Et andet flyselskab
For nogle flypassagerer er det vigtigt, at de rejser med bestemte flyselskaber, men man kan alligevel sagtens komme til at flyve med et andet flyselskab, end det man købte sin billet hos. “Det må være irriterende for passagererne, der tror de kommer til at flyve med et bestemt selskab, for så at opdage, at de er havnet hos en noget mindre samarbejspartner. Jeg forstår deres frustration," siger hun.

Problemer skjules
Det er ikke altid man som passager får at vide, at der kan være noget galt.

"Der kan være situationer, hvor der kan være noget galt med flyet, selv om det sagtens kan flyve. Jeg har været med på en flyvning, hvor der var problemer med lufttrykket, men vi klarede det ved at flyve lavere. Ingen opdagede noget," siger stewarden.

"Jeg har været med til at flyve, selv om der var indtelefoneret en bombetrussel. Det var sidst på aftenen på en indenrigsflyvning og vi informerede ikke passagererne. Antagelig har de ikke troet, at der var tale om en videre troværdig trussel. Vi landede lidt væk fra ankomsthallen, men sagde det var fordi, der var en fejl på flyet. De blev kørt derover i busser," siger stewardesssen.

Næste: Du kan blive syg af luften i kabinen