All inclusive - bare ikke oplevelser

Du oplever ikke noget, hvis du bare tilbringer hele ferien på et all inclusive-resort, advarer rejsechef.

Det er smart, at man kan forsyne sig uden at tænke på at skulle betale. Men All Inclusive-ferierne går ud over de lokale. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR, Spies

Hvis der er noget, der hitter i den danske charterbranche, så er det All Inclusive-ferier. Altså ferier, hvor alt er betalt hjemmefra – det gælder morgenmad, frokost, snacks, drikkevarer i løbet af dagen og aftensmad.

Læs også: Bo midt i et kæmpe vandland

Så kender man sine ferieudgifter ret nøjagtigt.
Hos de store charterbureauer Spies og Star Tour forventer man, at 25 pct. af bureauernes kunder denne sommer vælger en All Inclusive-ferie. Det er et kæmpe hop i forhold til sidste år.

Men nu advarer en af charter-branchens nyere aktører, Primo Tours direktør Bjarke Hansen, mod at lade hele ferien være hængt op All Inclusive.

Oplever ikke kulturen
»Charterferie handler om afslapning. Men det drejer sig også om at komme ud og opleve noget nyt. En anden kultur, end den man kender derhjemmefra, et andet dagligliv og anderledes mennesker. Hvis du har betalt det hele derhjemmefra, kommer du ikke længere end til restauranten og pool-baren på det hotel, hvor du bor,« siger Bjarke Hansen.

»Dermed går du glip af de dejlige oplevelser, rejselivet også indeholder. Mødet med det fremmede. Mad, mennesker, kultur. Min erfaring er i hvert fald, at de mest tilfredse og glade gæster er dem, der både har fået slappet af og oplevet noget nyt,« siger Bjarke Hansen.

Primo Tours har i deres program en variant af All Inclusive, som kaldes Mini All Inclusive, hvor morgenmad, drikkevarer og snacks i løbet af dagen ved poolen og is til børnene betalt. Til gengæld er aftensmaden ikke med i prisen.
»Det giver familien mulighed for at udforske de spændende lokale restauranter og få de fremmede kulinariske oplevelser med som en vigtig del af ferieoplevelsen,« siger Bjarke Hansen.

Kommet for at blive
Men hos charter-giganterne Spies og Star Tour har man ikke tænkt sig at give slip på den hurtigst voksende ferieform.
»De sidste 10 år har All Inclusive-konceptet været vores hurtigst voksende måde at holde ferie på, og der er jo en grund til successen,« siger Stig Elling, salgsdirektør i Star Tour:

»Vores gæster efterspørger simpelthen konceptet, og så længe de gør det, vil vi have All Inclusive-ferier. Det er ofte store familier og flere generationer, der vælger denne ferieform. Farmor og farfar betaler gildet, og så ved de præcist, hvad ferien vil koste.

Det er klart, at All Inclusive er fint for nogle, mens andre vil hade ferie-formen. Og der er jo stadig 75 pct. af vores gæster, der holder ferie på »normal« vis. Det er rigtigt, at for eksempel lokale restauranter nogle steder kan blive ramt af All Inclusive-hoteller, men det er nu mit indtryk, at mange gæster alligevel en enkelt gang besøger en lokal restaurant,« siger Stig Elling.
Samme holdning har adm. direktør hos Spies, Jan Vendelbo:

»Det er rigtigt, at All Inclusive-hotellerne visse steder kan skade nærområdet, men efterspørgslen er stor, og så længe den er det, har vi produktet. På vores egne hoteller, Sunwing, har vi forskellige grader af All Inclusive, for eksempel så er morgenmad og frokost inkluderet, og man har så friheden til at finde et sted at spise middag,« siger Jan Vendelbo.

Læs også: Pengene sidder løsere på ferien