Ad Donau ind i Europas hjerte

Turen mellem tvillinge-hovedstæderne Wien og Bratislava tager blot 75 minutter, men er en hel rejse gennem en fascinerende del af historien.

Donau har i århundreder været en vigtig færdselsåre fra dens udspring i sydvesttyskland og hele vejen til udløbet i Sortehavet. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR

Motoren brummer, og båden lægger fra kaj. Skruen hvirvler vandet op, og der kommer hvidt skum på flodens kort forinden stille overflade. Vinden får fat i det rød-hvide østrigske flag, der bugter sig i agterstavnen.

Se også: 24 timer i Salzburg

Direkte fra Wiens historiske centrum, kort fra den berømte Ringgade og byens mange seværdigheder, begynder en lille, men smuk og behagelig rejse til Slovakiets hovedstad Bratislava.

Transportmidlet er en moderne katamaranfærge fra Twin City Liner, der tager passagererne ad en bred vand-boulevard ved navn Donau; den længste flod i Europa.

Turen med færgen er en nem og komfortabel måde at tilbagelægge strækningen mellem tvillingebyerne, der er kontinentets tættest beliggende hovedstæder. Kun 60 km adskiller dem – ad floden tager det blot 75 minutter.

Til trods for den høje hastighed ligger båden roligt på vandet. Man kan i ro og mag nyde solskinnet og få en fornemmelse af landskabets skiftende scenerier, der glider forbi.

På vej ud af Wien krydser sporvogne broer over vi passagereres hoveder. Bebyggelsen tynder langsomt ud for til sidst at forsvinde. Efterhånden breder floden sig ud. Så meget, at den i dansk sammenhæng nu minder mere om et sund eller et bælt. Skibets v-formede slipstrøm skvulper mod flodbredden og den frodige bevoksning derinde.

En vigtig færdselsåre
Langs hele den venstre bred ligger Donau-Auen Nationalpark, der et af de største uberørte flodlandskaber i mellemeuropa med et væld af dyre-, fugle-, og fiskearter.

Imod os kommer flere lave, lange transportskibe. De er fyldt med bunker af jord eller kul, eller hvad det nu er, og bruger floden som vandmotorvej. Som lastbiler på E4.

Donau har i århundreder været en vigtig færdselsåre fra dens udspring i sydvesttyskland og hele vejen til udløbet i Sortehavet. En strækning på næsten 3000 km gennem ti lande. To andre europæiske hovedstæder ligger ved dens bred, nemlig Budapest i Ungarn og Beograd i Serbien.

For romerne udgjorde floden grænsen mod de barbariske områder i nord, og de brugte Donau til at transportere tropper på. I det 19. århundrede besejlede østrig-ungarnske herskere den i deres dampskibe. Floden var hovedpulsåren i deres rige, der også kaldtes Donau-monarkiet.

Tilbage i nutiden ombord på den moderne katamaranfærge lader passagererne sig traktere. Både den glimrende øl Budweiser i halvlitersformat, samt wiener melange –  espresso med mælkeskum – er på menukortet. Dertil kommer croissanter og forskellige sandwiches.

Vi nyder udsigten fra bådens soldæk – hvis det skulle blive dårligt vejr eller blot for køligt herude, kan man søge indendørs til kabinen nedenunder med de store panoramavinduer. En højtalerstemme fortæller facts om skibet og turens seværdigheder på tysk, engelsk og slovakisk.

Gennem jerntæppet
Inden destinationen er nået, krydser båden grænsen mellem Østrig og Slovakiet og samtidig gennem det daværende Jerntæppe, der delte Europa i mere end 40 år. 

Til trods for den korte afstand mellem Wien og Bratislava, og til trods for Østrig og Slovakiets fælles historie under Donau-monarkiet samt ikke mindst kulturelle ligheder, ville skæbnen, at Jerntæppet skulle kile sig direkte ned mellem tvillingebyerne og markere fire årtiers total adskillelse.

På grund af ideologiske forskelle og gensidig mistillid på begge sider var den rejse, vi nu er på, ikke mulig før 1989 – året, hvor befolkningerne i Østeuropa smed deres totalitære herskere på porten.

Med de historiske facts in mente tilbyder turen med rederiet Twin City Liner et blik ned i Europas sjæl, samtidig med at den er en rejse ind i kontinentets hjerte. I det lys kan tvillingebyernes genforening og turen mellem dem ad Donau ses som symbol på et forenet og helet Europa.

På den første del af rejsen var landskabet fladt, og det kunne af og til være svært at se over den lave bevoksning på bredden. Men nu, hvor Bratislava kommer tættere på, løfter det sig og bliver mere varieret.

På bakkekamme hviler den ene middelalderborg efter den anden. Flere steder står skydeskårene tydeligt aftegnet i silhuetten. Man kan forestille sig at de engang har været brugt til at kontrollere trafikken på floden og indkræve skat af forbipasserende skibe. 
Katamaranfærgen lægger til midt i Bratislava, der virker som en hyggelig by at gå på opdagelse i.
Men det er en helt anden historie.

Læs også: Verdens mest undervurderede rejsemål