Aalborg skruer op for charmen: Nu skal amerikanere strømme til limfjordsbyen

Hvor hurtigt kan en amerikaner bunde en fadøl i Jomfru Ane Gade? Det ved vi snart, for Nordjylland skal på verdenskortet, og aalborgenserne har i denne uge besøg af amerikanske rejsebureauagenter. Hvad skal de se?

portræt
Forleden landede19 rejsebureauagenter fra USA i Aalborg. De skal nu på tur rundt i det nordjyske. Fold sammen
Læs mere
Foto: Dagmar Richardt

Det ville jo være dumt ikke at gøre noget, når nu selveste The New York Times i foråret kårede Aalborg som verdens ottendebedste turistdestination – og nu, hvor Barack Obama har været på besøg for nylig.

Så nu skal et samarbejde mellem nordjyske kommuner og erhvervsliv sætte gang i amerikanernes lyst til at tage derop, hvor kragerne vender i strid vind, hvor humoren er tør som bare pokker, og hvor man er så langt fra København, at man slet ikke sammenligner sig.

Københavnerne kan til gengæld måske glæde sig til, at de mange turister bliver spredt lidt og ikke kun er i Nyhavn og ved Amalienborg ...

Karin Gert Nielsen, adm. direktør i PR- og marketingbureauet Atlantic Link

»I går fik de alle sammen smørrebrød, hvor man lige må forklare dem, at man altså ikke skal klaske to madder sammen til en sandwich.«


Forleden landede 19 rejsebureauagenter fra USA i Nordjylland. De skal på en tur rundt i det nordjyske for at se, høre og smage sig gennem det kulinariske, det historiske, kunsten, kulturen og naturen.

De kommer rundt om alt fra det smukke Utzon Center til Restaurant Tabu, og de skal se vikingehøje og klostre, der er ældre end deres forfatning, de skal på østerssafari – og så skal de på fiskeriauktion.

En af initiativets bagmænd, Karin Gert Nielsen, har været med til at planlægge turen. Hun er administrerende direktør i PR- og marketingbureauet Atlantic Link, som har speciale i international markedsføring inden for turisme, og vi fanger hende, netop som hun er ude at vandre i naturen ved Svinkløv Badehotel sammen med et hold amerikanere.

Første hold af amerikanske rejsebureauagenter er ankommet til Nordjylland, og de har allerede lært lidt om nordjysk humor. Det er Karin Gert Nielsen, der står som nummer tre fra venstre. Fold sammen
Læs mere
Foto: Privat.

»Vi har det så hyggeligt – de har lige besøgt et shelter, hvor der var en økse klar, så man kunne hugge brænde og lave bål. Og naturvejlederen har fortalt om spætmejsen, som har lyst bryst på Sjælland og mørkt bryst i Nordjylland, hvilket er et tegn på, at der er flere sorte penge heroppe – så nu har de også styr på den nordjyske humor,« siger Karin Gert Nielsen og tilføjer:

»En anden gruppe har været tidligt oppe og på fiskeauktion, og i går fik de alle sammen smørrebrød, hvor man lige må forklare dem, at man altså ikke skal klaske to madder sammen til en sandwich. Det er sjovt at se, at noget, der er normalt for os, er eksotisk for andre – det ser heldigvis ud, som om de har det skønt.«

I første omgang vil turistfremstødet henvende sig til den helårsrejsende amerikanske kulturturist, som er over 55 år og har pengepungen i orden.

Det hollandske flyselskab KLM er med i samarbejdet – KLM har fire daglige afgange mellem Aalborg og Amsterdam og direkte forbindelser til USA derfra.

Når USA er vundet, er planen at tage projektet til andre markeder, for eksempel Indien og Thailand.