4 x billig luksus i luften

Mere plads, bedre mad og kun lidt højere pris. Det lyder som en drøm. Vi har Tjekket fire Premium Economy-kabiner.

Foto: Iris

Har du nogensinde bandet over at sidde mast sammen på en af de bageste rækker med armene klistret ind til kroppen, mens du forsøger at overmande en halvdød kylling med uskarpt plastbestik?
Hvis ja, så læs videre. For så er du i målgruppen for Premium Economy.

Læs også: Fire x business-class

Premium Economy er en mellemkabine, der opstod som svar på kravet om mere plads end på almindelig økonomiklasse, men til en billigere pris end Business Class.
En plads på »mellemklassen« giver dig typisk et bredere sæde og ekstra benplads. Eksempelvis lokker Air France med 40 pct. mere plads på sin »Premium Voyageur« i forhold til almindelig økonomiklasse.
Der er stor forskel på, hvordan de forskellige selskaber fortolker Premium Economy-begrebet. Vi har tjekket en tur fra Købenavn til New York hos fire selskaber, der alle tilbyder en mellemklasse på de lange flyvninger.


SAS: Economy Extra

SAS Economy Extra er præcis, hvad navnets antyder. Lidt mere af det hele fra Economy, men ikke nogen overdådig luksusoplevelse.
Halvanden centimeter. Så meget mere plads får du i bredden i et Economy Extra-sæde. Det lyder måske ikke af meget, men det betyder faktisk, at der i hver række på tværs er én stol færre.
Samtidig får du 15 cm ekstra benplads, og vupti, så er det pludselig helt rart at sidde på et fly igen. Væk er fornemmelse af at blive mast fra alle sider som i et almindeligt Economy-sæde.

Da jeg stiger ombord på flyet, ligger der allerede en flaske mineralvand i stolelommen. Jeg får også udleveret en pose med et par sovebriller og en tandbørste i, og disse ting er faktisk rare at have på en lang flyrejse.
Maden på Economy Extra er som udgangspunkt den samme som på Economy Class. Der er dog kælet lidt ekstra for det, så f.eks. begynder jeg turen med et glas champagne, ligesom jeg glæder mig over, at måltiddet bliver serveret på porcelæn, drikkevarerne kommer i rigtige glas, og bestikket er af metal. Ikke noget med rødvin af plastkrus og en plastic-gaffel, der knækker halvvejs igennem måltidet.

På den måde er Economy Extra hos SAS præcis, hvad de lover. Det er lidt mere end Economy Class, men alligevel ikke nogen overdådig luksusoplevelse.
Der er dog tre ting, der gør, at du sagtens kan finde mig på SAS Economy Extra igen: SAS tilbyder at opgradere for 10.000 Eurobonuspoint, de giver Economy Extra-passagererne »fast track« igennem sikkerhedskontrollen i lufthavnen, og så er det bare svært at slå en direkte flyvning.

Plus: Billig opgradering for point
Minus: Ikke nogen særlig luksusoplevelse

Icelandair: Economy Comfort
Icelandair har testens billigste Premium Economy. Her sidder du på almindelig økonomiklasse, men med et tomt sæde ved siden af dig.
Det begynder godt. Hos det eneste af de fire selskaber i testen er loung-adgang inkluderet i billettens pris hos Icelandair.
Dermed giver islændingene dig den bedst mulige start på turen med lidt afslapning i lufthavnen inden afgang. På samme måde kan du også fortrække til den fine Icelandair Saga Class Lounge i Reykjavik under det korte stop i Island. Det er luksus!
Ombord på flyet er Economy Comfort- passagererne placeret i Economy Class-sæder. Hvor de andre selskaber har indrettet separate kabiner med bredere sæder til Premium Economy-passagererne, så sidder du altså hos Icelandair i et ganske almindeligt sæde.
Så hvad får du ekstra som Economy Comfort-passager? Icelandair garanterer, at midtersædet står tomt, og det giver selvsagt noget ekstra albuerum, og samtidig får du tre centimeter ekstra benplads.

Til gengæld koster en tur til New York på Economy Comfort hos Icelandair under det halve af en tur på mellemklassen med SAS. Så tingene hænger sammen.
Jeg sipper lidt vin, får lidt at spise og ser et par film. Maden kommer i en plastboks og er den samme som længere bag i flyet. Øl og vin er gratis, men en cognac til kaffen koster ekstra.
Economy Comfort giver således ikke fornemmelsen af at blive forkælet, men prisen er også rimelig. Læg dertil, at jeg flyver i den rigtige retning fra starten af turen – Reykjavik ligger geografisk bedre for en tur til USA end f.eks. Paris og Istanbul – så sammenlagt er Economy Comfort ikke helt så skidt en løsning, som det måske umiddelbart kunne se ud til, når turen går til Nordamerika.

Plus: Billig pris og lounge-adgang på rejsen
Minus: Blot et almindeligt Economy-sæde med lidt ekstra plads

Air France: Premium Voyageur
Sædet minder om Business Class, men mad og drikke er taget direkte fra Economy Class.
Der er lange køer til Economy Class i lufthavnen, men det behøver jeg ikke spekulere over. For jeg spadserer udenom, og blander mig i stedet med passagererne på Business og First Class.
Her er ingen stress, så jeg får lynhurtigt mit boardingkort, og min kuffert får en særlig hilsen i form af et »priority«-mærke. Det skulle gøre, at min kuffert er blandt de første på bagagebåndet, når jeg lander.
Ombord på flyet har Air France fjernet to sæder i hver række i forhold til økonomi. Så i denne lille »hule« mellem Business og Economy er her kun fire rækker med i alt 28 sæder, hvilket giver en fantastisk ro undervejs.  Det er en fordel, som jeg først blev opmærksom på undervejs. Der er nemlig noget rart over kun at have 28 medpassagerer i forhold til at stirre ud over dette åbne hav af flere hundrede økonomiklasse-passagerer, der er stuvet sammen i et langt metalrør.

Indretningen minder meget om Air Frances Business Class. Benpladsen er mindre, og sædet er skrumpet i størrelsen, men den væsentligste forskel er, at stolen ikke kan lægges fladt ned, så du sidder altså sidder ret op og sover, når du flyver Premium Voyageur.
Til gengæld ophører sammenligningen med Business Class i det øjeblik, serveringen begynder. Mad og drikke er taget direkte fra økonomiklassen, og selvom Air France nu serverer et glimrende Economy Class-måltid, så kan det ikke måle sig med de selskaber, der giver den ekstra gas på forplejningen på Premium Economy.

Plus: Flot indrettet kabine med kun få passagerer
Minus: Maden matcher ikke det høje niveau i kabinen


Turkish Airlines: Comfort Class

Turkish Airlines byder på service i verdensklasse, og »Comfort Class2 hos tyrkerne er næsten lige så godt som Business Class.
Turkish Airlines klemmer lige så mange – eller rettere: få – sæder ind i hver række på Premium Economy som på Business Class.
Dermed har de testens bedste komfort, og det svarer næsten til niveauet for Business Class for 10-15 år siden. Jeg sidder veltilpas i en stor, bred stol, mens jeg bladrer lidt i menukortet, bider af kanapérne og nyder et glas rødvin.  Anno 2012 hedder det »Comfort Class« og er »blot« mellemklassen hos et tyrkisk flyselskab med store ambitioner.
Maden kommer på rigtigt porcelæn, og forplejningen er klart den bedste af de fire i testen. Først en velkomstdrink og kanapéer, så en forret i form af røget laks, en salat, en varm hovedret – kyllingespyd med grillede grøntsager eller cannelloni med spinat og ricotta – en ostetallerken med tre slags oste, et lille fad frisk frugt og to små desserter. Værsågod!

Den væsentligste forskel i forhold til Business Class – for det er uværgelig det jeg kommer til at sammenligne med – er, at stolen ikke kan trylles om til en flad seng, benpladsen er lidt mindre, og her er ingen champagne. Kan du leve uden, så er det en fremragende måde at flyve på.
Og forskellen til en lang tur på bageste række i Economy er simpelthen enorm.Den eneste anke er, at det er ikke på alle ruter, hvor det rent geografisk giver mening at flyve via Istanbul. Bortset fra det, så er Turkish Airlines en klar testvinder.

Plus: Servicen, maden, sædet, det hele!
Minus: Til visse destinationer er Istanbul en stor omvej

Læs også: Fem stjernet hotel for en tusse