10 minutter = 200.000 flere passagerer

For at få flere transferpassagerer har Københavns Lufthavn og SAS skåret ti minutter af transfertiden.

Foto: Kortere transfertid betyder, at passagerene får flere tilslutningsfly at vælge imellem, og derfor ikke i samme grad som nu risikerer at skulle vente i timevis på at kunne rejse videre. Lea Meilandt Mathiesen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

WCT. »World Class Transfer«. SAS og Københavns Lufthavn var ikke beskedne, da de for et år siden døbte et af de projekter, der i forbindelse med et nyt partnerskab skal være med til at opfylde målet om 200.000 flere transferpassagerer i Københavns Lufthavn.

Se også: Flyselskaber vil selv bestemme askeregler

Men tilsyneladende var der heller ingen grund til at lade sig tynge af beskedenhedens åg, for siden 12. januar, hvor projektet blev sat i søen, er 6 procent flere transferpassagerer end i samme periode sidste år passeret gennem Københavns Lufthavn. Det er de, bl.a. fordi SAS og Københavns Lufthavn har taget fat i roden på en af de største ukrudtsplanter, der vokser i transferpassagernes bed – rejsetiden.
Tidligere skulle der  være 40 minutter mellem to flyskift i Københavns Lufthavn. Med World Class Transfer-projektet er den tid ændret til 30 minutter, hvilket har givet passagerer med ondt i tiden flere tilslutningsfly at vælge imellem.

»Før var det sådan, at når en passager ankom til København fra f.eks. Hannover kl. 19.35 og skulle videre til f.eks. Helsinki, ville han ikke have mulighed for at vælge afgangen kl. 20.05, fordi den kun ligger 30 minutter senere, og skulle derfor vente på næste fly kl. 22.40. Det kan han nu, og sparer dermed to timer og 35 minutters rejsetid,« siger Peter Svendsen fra SAS.

At nedsætte transfertiden med ti minutter er meget i en lufthavn, hvor tid spiller en hovedrolle, så for at sikre, at passagerne – og deres bagage – kan nå det næste fly, bliver SAS' fly så vidt muligt parkeret ved siden af hinanden, der er opsat infotavler specielt til transferpassagerer, og bagagen transporteres direkte til næste fly. De 10 minutters forskel har betydet 1.200 flere transferpassagerer per uge, og alt tyder på, at SAS og Københavns Lufthavn når målet om 50.000 flere passagerer, der mellemlander i Københavns Lufthavn fremfor i Amsterdam, London eller Frankfurt.

Har du ikke booket sommerrejsen endnu?
Søg billige charterrejser fra alle store danske bureauer her!