Vind over din hjerne: Sådan undgår du at snyde dig selv ved et boligkøb

En klog køber gør ikke processen sværere for sig selv i jagten efter et nyt hjem. Og i et marked, der de senere år er gået fra at være købers til sælgers, skal man være bevidst om det, der kan få en til at skrive en lidt for gylden underskrift på købsaftalen. Fold sammen
Læs mere

Med mere end 60.000 boliger at vælge imellem, skulle man tro, det ville være nemt at finde det perfekte hjem.

Men når både rammerne, beliggenheden og ikke mindst prisen skal gå op i en højere enhed, snævrer markedet pludselig ind.

Og i modsætning til shopping i supermarkedet er der ikke vare efter vare af samme slags til salg. Tværtimod. Der er kun et enkelt af slagsen, når man endelig finder en bolig, der passer til behov og smag. Det skriver boligsiden Boliga.

En klog køber gør ikke processen sværere for sig selv i jagten efter et nyt hjem. Og i et marked, der de senere år er gået fra at være købers til sælgers, skal man være bevidst om det, der kan få en til at skrive en lidt for gylden underskrift på købsaftalen.

»Mennesker vil have det, de ikke kan få det, så alene det, at et hus er eftertragtet, gør, at det pludselig bliver endnu mere bemærkelsesværdigt,« siger Thomas Christensen, der er adfærdsøkonom hos The Nudging Company.

»Det trick bruger ejendomsmæglerne også, og derfor kan man på mange hjemmesider se, at så og så mange har været ude og se på huset. Ligesom da Kähler lancerede deres jubilæumsvase, og der kun var et fåtal af vaser til salg. Det gjorde folk helt ophidsede efter at få en af dem, fordi vi vil have det, vi ikke kan få.«

Som køber skal man dog ikke kun kæmpe mod ens eget instinkt efter at forsøge at gafle den mest eftertragtede vare fra hylden. Der er også andre ting, man som køber bør være opmærksom på - allerede fra boligjagten sætter ind på nettet.

Sådan bliver du byens klogeste boligkøber

Når du ser på boligen hjemmefra

Flotte fotos med en falsk blå himmel, en plantegning i 3D og lovprisende ord i beskrivelsen. Man tror måske, at det i den indledende fase kun handler om beskrivelsen af boligen, men bearbejdningen sker også rundt om den meget lysegrønne have:

»Du skal som køber være opmærksom på, hvordan du bliver primet (bearbejdet til en bestemt opfattelse, red.) på hjemmesiden. Hvilke reklamer er der? Og er det reklamer, der primer eksklusivitet?,« siger Thomas Christensen.

Når du ser på boligen

Næste punkt er for mange at tage rundt og se boligerne. Her kommer man også i kontakt med ejendomsmægleren, som mere eller mindre bevidst også kan påvirke dig ved at bruge en såkaldt lokkedue, der får den reelle vare til at se mere attraktiv ud:

»Forestil dig, at ejendomsmægleren viser dig tre huse, hvor to af dem minder om hinanden, men det ene lige er en tand dårligere end det andet. Typisk vil folk have tendens til kun at sammenligne de to huse med hinanden og så vælge det hus, som er bedst af de to,« siger Thomas Christensen til Boliga.

»Det samme kunne man se, da nyhedsmagasinet the Economist tilbød tre forskellige købsmuligheder af bladet: A) Kun web-version 59$, B) Kun print 125$ og C) Print og internet 125$. Da de tilføjede mulighed B, var der markant flere som valgte mulighed C. Fordi B og C minder om hinanden, men C er bedre, og derfor vælger man også mulighed C fremfor A, fordi der er mere med i tilbuddet,« siger Thomas Christensen.

Når du forhandler prisen

Der er fundet en godt bud på et nyt hjem, og forhandlingerne sætter måske i gang. Men vær bevidst om, at det primære måske ikke er at vinde huset - men nærmere at du ikke vil miste det:

»Smerten ved et tab er højere end glæden ved en gevinst. Måske kan du allerede i forhandlingssituationen mærke frygten for, at huset ikke bliver dit - altså det vi kalder Loss Aversion. Du vil blive mere ked af ikke at få dit drømmehus, end du vil blive glad, når du får det,« siger Thomas Christensen.

En forhandling handler typisk også om prisen - og her handler det om, hvor udgangspunktet er sat:

»I manglen af en fast pris kaster vi et pris-anker ved et fikspunkt, som vi kan referer til, når vi skal træffe en beslutning. Så hvis vi mentalt har kastet anker ved 3.000 kroner, repræsenterer 50 kroner en petitesse - imens det samme beløb ligner en markant besparelse, når man færdes i sektionen for kogebøger, hvor ankeret er kastet ved 149 kroner,« siger Thomas Christensen.

Når du har overtaget boligen: Derfor er din beslutning altid den rigtige

Uanset om det bliver bolig A, bolig B eller bolig C, vil du altid mene, at du traf den rette beslutning:

»Vi leder efter information, som bekræfter vores holdninger.  Så bare rolig, hvis du ikke får din drømmebolig - men det blev en anden - skal du nok hæfte dig ved en masse informationer, som bekræfter dig i, at det var bedst, du fik den bolig, du endte i,« siger Thomas Christensen.

Her er der fem ting at tænke over, hvis du skal vælge mellem hus eller lejlighed.