Velfungerende kopi fra Mitsubishi

Læs mere
Fold sammen
Først det positive. Mitsubishi Outlander er et godt alternativ til en Toyota RAV4, Honda CR-V eller Nissan X-Trail, hvis man

ønsker et bil, der er lidt mere almindelig stationcar end normen i klassen.



Og så til det negative, på grænsen

til mavesure her i årets første måned: Når man tænker på, hvor mange år, Mitsubishi har

haft til at kigge konkurrenterne i kortene, ja, så er det deprimerende, at Outlander ikke byder på mere nytænkning.

Toyota lancerede trods alt denne biltype for 10 år siden.

Stationcar

Mens konkurrenterne gør meget ud af store

udbyggede skærmkasser for at signalere agressivt mudder-potentiale er Outlander mere afdæmpet i designet. Mere stationcar

og mindre mudder, er mottoet for designet. Samtidig er bilen et nøk lavere og lidt mindre i dimensionerne end konkurrenterne.

Alt i alt er bilen nydelig uden at sætte nye grænser for design i klassen.



Mitsubishi Outlander fås også

som forhjulstrukket version, men i denne omgang har vi fat i den rene vare. Det vil sige en Outlander 2,0 Comfort 4WD til 341.991kr.

Den pris er der ikke noget at sige til, når man ser på, hvad konkurrenterne skal have for deres køretøjer.

Den klassiske Toyota RAV4 koster hele 362.180 kr. med 2,0-liters motor, mens Honda''s CR-V fås til 349.950 kr. Dermed ser prisen

på Outlander fornuftig ud, men Mitsubishis 2,0-liters motor er kun på 136 hk, mens de to konkurrenter stiller med 150

heste hver. Mitsubishi er godt klar over, at deres 2,0-liters er lidt tyndbenet, så derfor fås Outlander også med

2,4-liters motor med 160 hk. Men så er prisen 374.995 kr. og udstyret en anelse bedre.

Gode køreegenskaberOutlanders

styrke ligger i måden den bevæger sig på. Den kører stort set som en personbil med et lidt højere

tyngdepunkt og det permanente 4WD gør ikke megen væsen af sig. Ved almindelig kørsel lægger du ikke mærke

til, at bilen trækker på alle hjul via en automatisk viskosekobling og centredifferentiale med 50/50 fordeling. Bilen

styrer meget præcis og der er godt greb med forvognen. Den er let at håndtere og ''''falder godt i hånden''''.





minussiden tæller en afstemning af undervognen, der ikke helt tilbyder den evne til at glatte underlagt ud, som jeg havde forventet.

Outlander betjener sig af uafhængig hjulophæng med McPherson for og en multiledskonstruktion bag.



Med til billedet

af et velkørende alternativ til en Honda CR-V, Toyota RAV4 eller Nissan X-Trail hører en god drivlinie. Det vil sige

samspillet mellem motor, gearkasse og kobling. Bilen er letkørt og gearkassen fungerer perfekt med korte skiftebevægelser

og stor præcision, men den fine drivlinie er samtidig med til at udstille den lidt tyndbenede motor.



Der skal hele tiden

skiftes gear, hvis gryden skal holdes i kog og man kører konstant med mange omdrejninger. De-sværre medfører det

god gammeldags japanerlyd fra den 4-cylindrede maskine og det passer egentlig meget godt sammen med interiøret, der godt nok

ser elegant ud på billeder, men som i virkeligheden mest er stenhård gennemsnits plastik, som det så ud i forrige

århundrede.



Som sagt er interiøret flot at skue og det hele fungerer udemærket selv om man godt kunne bruge

lidt flere steder at gøre af de småting, som et moderne menneske altid slæber rundt på. Kørestillingen

er helt i orden og sæderne støtter hvor de skal, men trinløs justering af rygvinklen er stadig ikke på listen

over selvfølgeligt udstyr i en Outlander. Her må du nøjes med god gammeldags ''''klik-indstilling'''' via et lille

greb. Det fungerer fint nok, men efterlader indtrykket af en bil, der visse steder virker lidt gammeldags.



Pladsen på bagsædet

fortjener ros og her har Outlander en fordel i forhold til eksempelvis RAV4, der har kortere akselafstand. En god detalje er, at vinklen

på bagsæderyggen kan justeres.



Outlander har heldigvis også en rigtig bagklap, modsat RAV4 og CR-V der begge

stiller op med håbløs sidehængslet bagdør, der endda åbner til den forkerte side.



Selve bagagerummet

er relativt lille og åbning er smal med tilhørende høj læssekant. Det er prisen for 4-hjulstrækket,

der fylder under bagagerumsgulvet.