Varm luft fra Mercedes

Avanceret teknik og klassisk elegance er to etiketter, som den nye Mercedes SLK med lethed bærer. Forgængeren fra 1996

var først med foldetag, der gemmes væk i bagagerummet og denne detalje, har dannet skole og tilføjet en nische

i markedet for åbne biler. Den nuværende SLK er allerede en klassiker, der holder prisen godt.



I foråret introduceres

anden generation af Mercedes-Benz SLK.



Den nye har mange ting tilfælles med Mercedes-Benz SL og Mercedes-Benz SLR McLaren.

Karrosseriets kileform giver en lav luftmodstand samtidig med, at både kabine- og bagagerum er større end i forgængeren,

der er produceret i godt 800.000 eksemplarer.



Motorprogrammet er udvidet med den nye model. Der fås både få

4-, 6- og 8-cylindrede motorer, der alle kan kombineres med syvtrins automatgearkasse.



Undervognen er ny med bl.a tandstangsstyring

og fintrimmet multilinkbagaksel. Ud over en 40% forøgelse af dele produceret i højtryksstål, er den passive sikkerhed

blevet forbedret med bl.a. sideairbags, der beskytter fra hofte til hoved, to-trins airbags og belastningsbegrænsere på

sikkerhedsselerne.



Akselafstanden er vokset med 3 cm og karrosseriet er blevet godt 7 cm længere og 6 cm bredere, for at

give mere plads.



Den nye version af folde-taget er dels blevet mindre pladskrævende ved at bagruden roterer på samme

måde som i Mercedes SL, og ender 2lag-i-lag2 i nedfældet position, og dels er funktionen blevet hurtigere. Den nye SLK ændrer

form på 22 sekunder, og bagagerummet rummer 300 liter med taget oppe, og 208 liter med taget nedfældet, det sidste er

63 liter mere, end den tidligere model kunne rumme.

Varm luft i hovedhøjde

De fleste kender situationen. Du vil helst

køre åbent, men det er lige koldt nok omkring hovedet. Det er baggrunden for Mercedes nye opfindelse. Et system, der

blæser varm luft via hovedstøtterne i den nye SLK. Airscarf hedder systemet, der skulle garantere, at det ikke trækker

med kold luft omkring hoved, nakke og ryg.



Mindste model bliver SLK 200 Kompressor med 163 hk fra den to-literes 4-cylindrede

maskine. Næste trin er en ny meget avanceret V6''''er på 3,5-liter. For at motoren hurtigt skal opnå driftstemperatur,

er kølevæsketermostaten elektronisk styret. For hver cylinder er der også en separat lambdasonde og på indsugningssiden

indgår dels variabel længde på rørene, dels en helt ny type spjæld, som øger hvirveldannelsen

på den indstrømmende brændstof- /luftblanding. Bundlinien er en af bilverdenens stærkeste V6-motorer med

272 hk. Med den motor spurter SLK fra 0-100 km/t på 5,6 sek. Så kan man lige nå at stille spørgsmålet:

Hvad skal man med versionen med V8-motor?



SLK 55 AMG stiller op med V8''''er på 5,5 liter. dermed er Mercedes først

med V8''''er i denne bilklasse med foldetage Effekten er 360 hestekræfter, hvilket bringer den til 100 km/t på 4,9 sek.