Undgå de slemme feriefælder

Pas på. Der er en række økonomiske fælder, som det er godt at undgår, når kufferterne er pakket, og ferien står lige for døren. En række eksperter giver gode råd.

Foto: ARIS MESSINIS
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Sommeren står for døren inden længe, og mange tusinde danske lønmodtagere vil i løbet af den kommende tid drage på ferie med familien. Ferien koster mange penge og hvordan undgår man, at ubehagelig overraskelser på eller før rejsen ender med at slå store huller i ens privatøkonomi?

Vi har talt med en række eksperter og samlet nogle gode råd.

Grænser for visakortet

Første punkt er spørgsmålet om visa­kortet. Her skal man passe på med, hvor flittigt visakortet bliver brugt, når turen går til udlandet. Ved udenlandske betalinger kan man nemlig kun bruge for 20.000 kr. i løbet af 30 dage. Den grænse er lavet af sikkerhedshensyn, men den bliver overset af rigtigt mange danskere på ferieturen.

Det kan betyde en ubehagelig oplevelse, hvor man står med et desperat behov for kontanter til at betale en regning med. Sådan lyder det fra Nets, der står for udstedelsen af Visa/dankortet herhjemme. Nets udsender hvert år op til sommerferie en række gode råd til de feriesultne danskere, så de undgår at komme i økonomiske problemer med deres betalingskort.

»Mange får ikke set deres kortregler igennem, inden de drager på ferie. Derfor ved de ikke, hvad de indeholder. Grænsen på de 20.000 kr. er det, folk oftest mærker. Mange bliver overrasket over, hvor hurtigt de når op på det maksimale beløb,« siger pressechef i Nets Søren Winge.

»Hvis man er på rejse i måske to uger og skal betale for leje af bil, hotel og andet, kan man hurtigt komme derop. Da der er tale om en grænse, der gælder for 30 dage løbende, kan betalinger fra den foregående tur tælle med, hvis man rejser ofte. Det er derfor en god idé at foretage en hurtigt hovedregning, inden man tager hjemmefra, og gardere sig på anden måde, hvis det er nødvendigt,« siger Søren Winge.

Han fremhæver, at et andet sted, hvor man skal se sig godt for er, når udenlandske butikker tilbyder at vælge mellem at betale i danske kroner eller lokal valuta. I den situation vil det ofte være lidt dyrere at vælge de danske kroner.

Ingen forskel på forsikringerne

Det evige spørgsmål om rejseforsikringen er altid vigtig. En god rejseforsikringer er vigtigt, men det er ikke lige let at vælge den rigtige. Hvis man har for lidt forsikring, kan det blive særdeles ubehageligt, hvis uheldet er ude.

Men hvis man bare køber løs af forsikringer, risikerer man hurtigt at blive overforsikret og derved at have betalt for meget. Det understreger Forbrugerrådet. Det gælder om at tænke over, hvordan man er dækket ved tyveri, men også hvis en i familien bliver syg. Hvis man rejser inden for Europa og i mindre end en måned dækker det gule sygesikringskort for akut behandling,, men ikke for hjemstransport. Ved rejser uden for Europa er der ingen hjælp fra det offentlige.

Vejen frem er enten at købe en forsikring til hver rejse eller en, der gælder for hele året. Desuden indeholder mange kreditkort en forsikring, hvis rejsen købes på kortet. Forbrugerrådets blad Tænk lavede en undersøgelse af 21 forskellige rejseforsikringer sidste sommer. Konklusionen var, at billige og dyre forsikringer er lige gode.

Stort set alle de testede forsikringer dækkede de vigtigste forhold, når man rejser. De store udgifter, som kan slå bunden ud af ens privatøkonomi, hvis det værste skulle ske, er med i alle forsikringer. Forbrugerådet skriver derfor, at der ikke er nogen grund til at gå efter de dyre rejseforsikringer for at være godt dækket.

Undgå tab ved konkurs

Konkurser hos rejsebureauer er ikke noget ukendt fænomen, men med finanskrisens hærgen er usikkerhed om flyselskabernes overlevelse også kommet til. Det så vi alle i sidste uge, da Cimber Sterling måtte dreje nøglen om.

Hvis man bliver ramt af en konkurs og pludselig sidder med flybilletter i håneden, der ikke kan bruges, behøver man ikke helt at fortvivle. Der er flere muligheder for at undgå tab. Hvis billetten er købt hos et dansk rejsebureau skal bureauet sørge for, at man bliver booket om. Er det ikke muligt, skal bureauet betale pengene tilbage. Ifølge Forbrugerrådet gælder det både for billetter købt hos fysiske rejsebureauer og netbureauer.

I dag købes langt de fleste rejser over nettet og i stort omfang også hos udenlandske bureauer, og her har man ikke samme mulighed. Man kan eventuelt dække sig ind ved at købe en konkursforsikring.

Det gælder også, hvis man har købt billetten direkte på flyselskabets hjemmeside. Men en sådan forsikring koster penge, og mange fravælger den måske. Hvis man har gør det, er det en god idé at betale billetten med et internationalt kreditkort, påpeger både Forbrugerrådet og BRFkredit. I tilfælde af en konkurs vil man nemlig kunne gøre indsigelse til ens bank, som derefter skal søge erstatning for en.

Har man betalt flybilletten med Dankortet, kan man ikke bruge den mulighed. I givet fald er eneste vej at gøre et krav gældende mod konkursboet, hvilket ikke er nogen speciel nem øvelse for almindelige små private kunder.