Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Udsigten til at miste flere hundrede tusinde kroner, bare fordi man benytter sig af retten til at flytte sin pensionspenge til et andet selskab, får de fleste til at synke en ekstra gang og lade pengene stå i det gamle selskab – også selv om kunden er utilfreds med selskabet.
Dermed er tusinder af pensionskunder stavnsbundet til deres pensionsselskab. Eller rettere: Opsparingen er stavnsbundet, for kunderne er frit stillede til at oprette en ny opsparing et andet sted.
Og det er netop, hvad de fleste, som ønsker at forlade de fem selskaber med kursværn – Danica Pension, Skandia Pension, SEB Pension, Topdanmark Liv og Alm. Brand – gør:
»Vi kan se, at vi ikke får så mange fulde overførsler, som vi plejer. De nye kunder nøjes med at oprette en ny opsparing hos os frem for at flytte den gamle med over,« siger Hans Boye Clausen, administrerende direktør i AP Pension, der ikke har indført kursværn.
Han er dog af den overbevisning, at kunderne ligeså godt kan flytte det hele over med det samme:
»Det er sådan set ligegyldigt, om en kunde tager tabet med det samme eller er med til at fylde hullet i pengekassen op i det gamle selskab,« siger Hans Boye Clausen.
Kilder i branchen vurderer, at op mod 7.000 kunder venter på, at pensionsselskaberne igen får styr på økonomien og ophæver kursværnene.