Trods global satsning: Nye bilafgifter gør elbiler dyrere

Elbilerne rammes hårdt af nye bilafgifter, fordi de med faldet i afgifterne på konventionelle biler bliver forholdsvis dyrere.

ARKIVFOTO 2015 af Tesla elbil Fold sammen
Læs mere
Foto: Kim Haugaard

Mens mange vinde blæser i retning af elbiler, så trækker regeringens aftale med Dansk Folkeparti om at sænke registreringsafgiften på biler i Danmark i den anden retning. Det mener Dansk Elbil Alliance, som påpeger, at når det bliver billigere for danskerne at købe nye benzin- og dieselbiler, så forringer det elbilernes position på markedet.

En mellemklassebil falder typisk 20.000 til 30.000 kroner i pris, mens store- og premiumbiler falder 40.000 til 60.000 kroner, og da aftalen ikke ændrer afgiften på elbiler væsentligt, så gør det elbilerne forholdsvis dyrere. Det skyldes, at elbiler i dag ikke betaler fuld afgift.

Branchechef Lærke Flader kalder det »paradoksalt, at aftalens parter sænker den generelle registreringsafgift.« Hun havde håbet på en generel omlægning af registreringsafgifterne til såkaldt tekniske afgifter, så biler fremover var blevet beskatte efter blandt andet deres CO2- og partikeludledning.

»Vi har i lang tid efterspurgt en omlægning, så registreringsafgiften understøtter den bilpark, vi ønsker. Det samme har både bilejerne, bilimportørerne, grønne organisationer og et bredt flertal på Christiansborg. Derfor er det rigtigt ærgerligt, at man vælger den lette løsning, når der nu netop er politisk vilje og finansiering til at omlægge afgifterne generelt,« siger Lærke Flader i en pressemeddelelse.

Hun påpeger desuden, at Danmark ventes at skulle reducere CO2-udledningen fra transport, jordanvendelse og individuel opvarmning med 39 procent frem mod 2030 i forhold til 2005-niveauet som del af EU's klimamålsætning.