Tilsyn opgiver sag om snyd med opsparing

Det er ikke lykkedes Finanstilsynet at bevise, at der bevidst svindles med firmaers indbetalinger til de ansattes pension.

Når hverken pensionsselskaber eller pensionsmæglere fremlægger beviser for, at der snydes med klienternes konti, så vil Finanstilsynet ikke foretage sig yderligere i sagen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Arkivfoto: Carl Redhead
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der er ikke kommet tilstrækkeligt klare beviser på bordet. Og i øvrigt ligger mistanken om svindel med medabejdernes pensionsopsparing i et juridisk hjørne, som vi ikke kan trænge ind i. Det er konklusionen fra Finanstilsynet i sagen om de såkaldte klientkonti mellem store arbejdsgivere og forsikringsmæglere.

PFA Pension klagede i maj over, at nogle mæglere og virksomheder aftaler at snyde med aflønningen for at servicere pensionsaftalerne med firmaer med mange ansatte. Det skulle angiveligt gå ud på, at et for højt honorar til mæglerne tilbageføres til virksomheden via den såkaldte klientkonto. Men det falder simpelthen uden for Finanstilsynets rammer at trænge til bunds i sagen, hedder det i en rapport fra tilsynet om sagen.

Læs også: PFA tilbyder selv omstridte rabatter

Finanstilsynet konstaterer først, at klientkonti kun anvendes i "begrænset omfang". Således har de tre største pensionsmæglere ud af 1.961 firmapensionsaftaler kun indgået aftale med virksomhederne om benyttelse af klientkonti i 89 tilfælde.

Der ligger en masse teknik og også skatteforhold til grund for de nærmere betingelser, men kort fortalt bliver mæglerens løbende servicering af pensionsaftalen i nogle tilfælde afregnet mellem arbejdsgiveren og mæglerne via en klientkonto. Hvis der ved årets udløb er underskud, er det bare ærgerligt for mægleren. Hvis der er overskud, skal pengene overføres til det kommende år eller på anden måde anvendes til medarbejdernes fordel.

Forsikringsmæglerforeningen oplyser til Finanstilsynet, at hos en pensionsmægler, der har 60 firmapensionsaftaler, har de 28 ordninger vist underskud, mens 32 ordninger har vist overskud.

Det er her, PFA Pension har anført, at nogle pensionsmæglere har aftaler med virksomhederne om, at der ikke trækkes det fulde beløb ud af klientkontoen, og at overskuddet går til virksomheden. Ifølge PFA bruger nogle mæglere det ligefrem som argument, når de skal sælge deres ydelser til arbejdsgiverne.

Læs også: Nu får pensionskunderne deres penge

Det er ikke lykkedes Finanstilsynet at samle skudsikre beviser for påstanden ved at spørge mæglerne og forsikrinsselskaberne, og det vil være omsonst at gennemføre en advokatundersøgelse eller lignende, hedder det i tilsynets rapport - for virksomhederne vil alligevel ikke være forpligtede til at tale sandt over for en sådan undersøger.

"Finanstilsynet har således ingen mulighed for at gå videre med sagen, da den vedrører aftaleforholdet mellem virksomheden og medarbejderne. Finanstilsynet har heller ikke mulighed for at anmode om en politimæssig efterforskning, idet det kræver, at Finanstilsynet har en begrundet mistanke om, at en konkret virksomhed misbruger klientkontomodellen til egen vinding," skriver tilsynet.

"Hvis en medarbejder i en virksomhed har en konkret mistanke til, at der er virksomheder, der ved brug af en klientkontomodel, ”snyder” deres ansatte for dele af de pensionsmidler, som de har indbetalt, kan dette anmeldes til politiet af medarbejderen eller eventuelt af fagforeningen," hedder det i rapporten.

Forsikringsselskaberne og forsikringsmæglerne har for nylig indgået en aftale om, at klientkonti helst skal være afviklet inden 1. juli næste år - og kan det ikke lade sig gøre, så skal overskud på klientkontoen komme opsparerne til gode.

Hvis aftalen ikke skaber ordnede forhold, er det Finanstilsynets vurdering, at der må ske en ændring af reglerne, så der indføres forbud mod at tilbageføre overskud på en klientkonto til virksomheden.