Til fest med en plastichund

Markedsføring. Med dygtig markedsføring ligner plastic- hunden Woofy en dansk designsucces.

Modemessen er netop slut, og der findes vel ikke andre brancher, der som den forstår at mikse arbejde og fornøjelse.

Modemessen er for mange én lang række af fester med mennesker, man egentlig ikke kender, men som man rask væk kysser på kinden, og blandt højdepunkterne ved denne modemesse var der nok mange, der havde set frem til festen for Woofy.

Nå, kender du ikke Woofy!

Det gjorde jeg heller ikke, da Saab inviterede til fest for denne plastichund, der skal sælges til alle os med ledninger, der ligger og roder i hjemmet i et uoverskueligt spaghetti-virvar, der suger nullermænd til sig.

Jo, Woofy er en hund i sort eller hvid plastic med et hul der, hvor der normalt kommer efterladenskaber ud. Meningen er så, at man fylder den med ledninger og stikdåser, og så skal den ellers stå i et hjørne og se nuttet ud. Woofy er helt glat og har ingen øjne eller mund, så det er op til ejeren selv at give den en identitet.

Følelser sælgerMan kan næsten høre marketingguruerne diskutere, hvor meget man kan tage for en sådan hund i plastic, og man skal ikke have gået ret længe i skole for at kunne regne ud, at jo flere følelser, man kan vække hos potentielle købere, jo højere pris kan man tage.

Resultatet er blevet, at hunden koster 1.200 kr., men man må også tage hatten af for den markedsføringsindsats og bagvedliggende fantasi, der er blevet lagt for dagen.

Den lille hund er blevet fotograferet snart sagt verden rundt, og Woofy er et godt eksempel på viral markedsføring, hvor man skaber et univers omkring et produkt.

Japanske Nissan har haft held med et lignende projekt, da man for nylig lancerede modellen Qashqai.

Her spillede et kunstigt univers på nettet en afgørende rolle, da man ville nå en helt ny målgruppe for hvem, navnet Nissan var ensbetydende med biler for gamle mænd med kedelige støvede job på et kontor.

Festen blev en fuserFesten for Woofy blev lidt af en fuser. Indbydelsen var glittet og fornem som næste års trend i modebilledet og in-stedet Custom House lagde lokaler til.

Indgangen var et mylder af sikkerhedsfolk i billige habitter, rigtige VIP'er og så almindelige dødelige, der efter sigende havde betalt 1.500 kr. for indgangen til festen, der bød på fri bar med lunkne øl og kaostjenere uden faglig stolthed.

Aftenens højdepunkt skulle være de intense minutter, hvor den danske supermodel, Lykke Maysom, som en anden diva, ville ankomme kørende i en kokainhvid Saab-konceptbil (Aero X), der var hentet til Havnegade helt fra Sverige.

Desværre svigtede gearkassen, så bilen måtte nøjes med at stå bomstille foran indgangen med et par plastichunde på taget badet i modehvidt projektørlys.

Om supermodellen nogensinde nåede frem med sin snehvide plastichund ved deres udsendte ikke, men rygter vil vide, at hun nåede frem i noget så jordnært som en Saab 9-3 Cabriolet.

Hvad et seriøst firma som Saab får ud af at være sponsor for et sådant arrangement står hen i det uvisse, men alle, der resten af året køber en af de svenske biler, får gratis en plastichund med i købet.