Stort opgør i forsikrings-branchen

Forsikringsselskaberne gør, hvad de kan for at forhindre konkurrence på privatkunder og små erhverv, mener mæglere i frontalt angreb på forsikringsselskaberne.

Foto: Torben Christensen. Forsikringsselskaberne gør, hvad de kan, for at holde uvildige rådgivere og mæglere uden for markedet. Dermed hindrer de den konkurrence, som ellers efterspørges på markedet for forsikringer til privatkunder. Det mener direktør for forsikringsmæglerkoncernen Aon og formand for forsikringsmæglerforeningen Søren Lindbo.
Læs mere
Fold sammen

Forsikringsselskaberne gør, hvad de kan, for at holde uvildige rådgivere og mæglere uden for markedet. Dermed hindrer de den konkurrence, som ellers efterspørges på markedet for forsikringer til privatkunder. Det mener direktør for forsikringsmæglerkoncernen Aon og formand for forsikringsmæglerforeningen Søren Lindbo.

»Der er ingen tvivl om, at selskaberne gør, hvad de kan for at undgå konkurrence på privatkunder og små erhverv. Derfor tjener de også rigtig gode penge på de private og små erhverv i Danmark, mens de næsten ikke tjener penge på markedet for store virksomheder, som er domineret af uvildige mæglere.«

Ifølge Søren Lindbo er forskellen, at forsikringsmæglerne er meget aktive ved rådgivning af de største virksomheders forsikringsbehov. Men det er ikke muligt at skabe en forretningsmodel med lignende rådgivning af privatkunder og mindre virksomheder, for det modsætter selskaberne sig konsekvent, fordi de ikke tilbyder en lavere forsikringspris, når mægleren er mellemmand. Denne funktion gør ellers, at selskaberne slipper for omkostningerne til at sælge forsikringerne, og det kan være en stor del af første års forsikringspræmie, der går til distribution, dvs. typisk selskabets egne assurandører:

»Mange private husstande betaler raskvæk 20-25.000 kr. om året til forsikring. Vi kan sagtens kunne rådgive dem til bedre og billigere dækning, men det kræver, at vi får en nettopris uden salgsomkostninger hos forsikringsselskabet. Ellers skal kunden betale os oveni. Og så hænger det ikke længere sammen. Men det afviser selskaberne,« forklarer Søren Lindbo, der for nylig fik opbakning til sine tanker i en rapport fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Det kunne f.eks. være ved at tilbyde ydelser, »hvor forbrugerne alene betaler, hvis mægleren finder en bedre forsikringsløsning eller ved at tilbyde, at forbruger og mægler deler en evt. gevinst ved at skifte forsikringsudbyder.«

I brancheforeningen Forsikring & Pension (F&P) vil man derimod ikke hjælpe forsikringsmæglerne ind på markedet:

»Mæglerne er mere end velkomne som rådgivere for kunderne, men de skal ikke regne med, at forsikringsselskaberne vil betale for det. Det må de i øvrigt heller ikke,« siger F&Ps vicedirektør Carsten Andersen, som ikke tror på, at forsikringsselskaberne kan spare omkostninger, hvis kunden kommer med en mægler i hånden.