Store forskelle på flyttepriser

Det er svært at finde et godt og billigt flyttefirma. Men op mod 800.000 danskere flytter hvert eneste år til en ny bolig og må dermed forsøge at finde vej i flyttejunglen. Læs med her og få et par gode tip.

Jørgen Christensen valgte 3x34, da han torsdag formiddag flyttede fra Hørsholm til Valby. »Jeg har brugt dem fire gange tidligere og er godt tilfreds med dem,« siger han. Fold sammen
Læs mere

Det er ofte hårdt arbejde at flytte fra én adresse til en anden, og flere af de omkring 800.000 årlige flytninger i Danmark bliver derfor foretaget med hjælp fra et flyttefirma. Og her kan der være tusindvis af kroner at spare, hvis man ser sig godt for, inden man vælger firma.

Det viser en lille rundspørge, som Berlingske Business har lavet blandt seks tilfældige flyttefirmaer samt en tidligere undersøgelse fra magasinet »Bedre Hjem«, som Bolius gennemførte i august 2010.

Berlingske Business har bedt de seks flyttefirmaer om at give et tilbud på en konkret flytning fra Hørsholm til Valby, og der er 2.325 kroners forskel mellem det dyreste og det billigste tilbud, selv om der er tale om en lille lejlighed på to værelser.

Forskellen er endnu mere markant i undersøgelsen fra »Bedre Hjem«, hvor prisspændet er på 6.000 kr. på samme flytteopgave.

Ifølge Bjørn Christensen, der er direktør i Bøgeskov Flytteforretning A/S, er der en god forklaring på, hvorfor hans virksomhed er dyrere end mange andre flyttefirmaer.

»Der findes mange flyttefirmaer på markedet, som ikke overholder reglerne, og derfor kan tilbyde en langt billigere pris end eksempelvis Bøgeskov Flytteforretning A/S. Der er mange nemme løsninger,« siger Bjørn Christensen.

Tjek andet end prisen

Laver man en simpel søgning på forskellige flyttefirmaer på nettet, vil man hurtigt opdage, at det er svært at gennemskue hvilket flyttefirma, der er bedst og billigst. Der er nemlig stor forskel på, hvad der er inkluderet i prisen.

Det er derfor en god idé at være opmærksom på, om firmaet eksempelvis tilbyder en forsikring, og om det koster ekstra, hvis der er forsinkelse i forbindelse med parkering. Derudover er det en god idé at tjekke, om der følger flyttekasser med i tilbuddet, og hvornår de i så fald bliver hentet og bragt.

Det er tilmed bare tre ting, man skal være opmærksom på, før man takker ja til et billigt flyttefirma. Det bedste råd er derfor ifølge Thor Seierø Mouritsen fra Forbrugerrådet at vælge et flytteselskab, man får anbefalet fra andre.

Mange klager

Forbereder man ikke sin flytning godt nok, kan man hurtigt ende i den kedelige statistik over folk, som klager til Forbrugerklagenævnet til flyttefirmaet.

Jurist i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Susanne Bager fortæller, at Forbrugerklagenævnet årligt modtager op mod 75 klager over tvister i forbindelse med flytninger.

»De fleste handler om prisen, og hvad der har været aftalt. Men der er også en del klager over beskadigede eller bortkomne ejendele,« siger hun.

Af samme grund råder Susanne Bager alle, der skal benytte et flyttefirma, til at få lavet en skriftlig aftale. Den skal ud over pris også indeholde en opgørelse over, hvor meget indbo der skal transporteres fra ét sted til et andet.

»Det er også en god idé at lave en liste over, hvad der er i ens flyttekasser, hvis noget skulle forsvinde. Jo mere der er aftalt på forhånd, og jo mere udførlig en aftale man laver med flyttefirmaet, jo bedre er man stillet som forbruger, hvis noget ender galt,« siger Susanne Bager.

Brancheforening tilbyder service

Er man er i tvivl om, hvorvidt et flyttefirma er i orden, kan man gå efter firmaer, der er medlemmer af Dansk Møbeltransport Forening (DMF), og der er også mulighed for at ringe til DMF og spørge til en virksomheds CVR-nummer, hvis man vil undgå fupfirmaer.

I løbet af kort tid lancerer DMF en også hjemmeside, hvor der er et tilbudsmodul.

»Det vil sige, at man kan indtaste sine oplysninger på hjemmesiden og få et tilbud fra tre af vore virksomheder, som helt tilfældigt bliver udvalgt i de områder, hvor det er aktuelt,« siger Niels Erik Nielsen.