Spørgsmål og svar om PFA Pensions Kundekapital

Foto: Kasper Palsnov.
Læs mere
Fold sammen

Hvorfor holder vi fast i PFA-sagen?

Det er rigtig mange penge, som er blevet omfordelt internt i PFA. Selskabet har via lukrative garantier på 20 pct. på kundekapitalen i en årrække lokket nye kunder ind i butikken. De penge er finansieret af en fælles pengekasse, som man kan argumentere for, tilhører de gamle kunder. Det afgørende er, at PFA overholder den helt afgørende grundlov i et pensionsselskab – at pengene fordeles ligeligt og retfærdigt mellem kunderne,

Hvad betyder det, hvis PFA skal tilbageføre yderligere 750 mio. kr.?

Det vil kræve, at Finanstilsynet går ind i sagen. Så skal PFA igen tage et stort millionbeløb og overføre fra egenkapitalen til kollektive kundekapital. Det er en ny begmand til PFAs forretningsmodel og tidligere topchef Henrik Heidebys væksteventyr. Har PFA ikke lov til at bruge Kundekapitalen til at skaffe nye kunder, så mister selskabet den konkurrencekraft, det hidtil har brugt til at knuse konkurrenterne i de senere år.

Hvad skal de gamle kunder gøre?

De skal spørge PFA om deres bidrag til den kollektive kundekapital. De skal finde ud af om de har fået individuel kundekapital, og om de får del i det merafkast, som PFA har lovet ud til kunderne i en årrække frem i tiden. Ellers risikerer man at gå glip af en formue.

Hvad sker der så nu?

Hvis man er en af de kunder, der har god portion kundekapital i pensionsopsparingen, kan man jo glæde sig over at få del i de »gamle kunders penge«. Et scenario kan ellers være, at det i øvrigt tavse Finanstilsyn går ind i sagen og kræver ændringer i PFAs forretningsmodel. Det skyldes, at grundreglen i pensionsforvaltning er, at ingen kunder må betale til andre kunders opsparing.