Smart-bilen opleves som gammeldags

Bilen opleves som noget støjende, men har alligevel en vis charme. Læs testen.

Foto: Jens Høy
Læs mere
Fold sammen
Test: Sig navnet, Smart og de fleste danskere vil kende den lille bil, der frem til nu har været det eneste reelle bud på en helt lille bil til byen.

Fraværet af egentlige konkurrenter har betydet, at Smart har solgt rigtig godt rundt om i Europa og herhjemme kører der også omkring 1000 eksemplarer af den lille fikse bil.
Vi har prøvet modellen med 3-cylindret diesel-maskine og Pure-udstyr og er ikke vildt begejstrede over køretøjet.

Man måde lade en Smart, at den finder en parkeringsplads stort set alle steder, men som køretøj er bilen ikke for de kræsne.

Hvis man forestiller sig en lille lækker bil med plads til to bliver man let skuffet for bilen virker lidt billig og simpel i mange af detaljerne.

Den lille motor trækker for så vidt pænt koblet med en manuel gearkasse med automatisk kobling. Du kan helt overlade skiftene til automatikken, men gearkassen og momentet indbyder til at du selv skifter. Så spiller det bedst og selv om bilen er langsom, følger den med i trafikken takket være et pænt drejningsmoment.

Motoren støjer en del og lyden forplanter sig til bilens mange flader og samlinger. Det giver for meget støj i kabinen, hvis man sammenligner med moderne biler og de to sæder er tynde i polstringen. Alt i alt er oplevelsen af bilen, at den virker som en gammel konstruktion.

Svær at bremse

Styretøjet er uden servo og det krævet lidt tilvænning, for der mangler selvopretning og bremserne kræver også øvelse, for det er svært at dosere trykket på pedalen. Enten bremses der for kraftigt eller også for lidt!

Kan man leve med støjen og den billige fornemmelse er bilen ikke uden charme, for den finder vej i myldret og medtrafikkanter er positive overfor bil med indhold.

Med til billedet af bilen hører dog prisen for til 110.060 kr. er der flere konkurrenter, der fylder næsten lige så lidt i trafikken og som byder på meget mere bil for pengene end en Smart.

Et godt bud er den nye Suzuki Alto og søsterbilen Nissan Pixo. Her får man så meget mere rigtig bil for pengene, at Smart¹en på alle punktet på nær den korte totallængde må se sig slået. Alligevel vil der være mange, der foretrækker en Smart, fordi den sender helt andre signaler og det forstår vi godt.

For kan man leve med støjen og den lidt primitive teknik, ja så er bilen smart. Men ikke helt smart nok...