Små mæglere vinder frem

Ejendomsmæglerne holder deres markedsandele hemmelige. Men en opgørelse over antallet af boliger til salg viser et billede af, at mange små mæglere får flere boliger på hylderne.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Ejendomsmæglerne er ikke meget for at blive kigget i markedsandelene. Men en opgørelse over antallet af boliger til salg i de forskellige mæglerkæder og selvstændige butikker tegner et billede af, at en stribe mindre ejendomsmæglere har oplevet en kraftig stigning i antallet af boliger i butikken, mens flere af de store kæder med Danbolig i spidsen har oplevet et meget synligt fald i antallet af boliger til salg.

Danbolig har oplevet et fald på 6,1 procent i antallet af ejerboliger og grunde til salg, mens det samlede marked er gået 9,2 procent frem.

I den anden ende af opgørelsen, som boligportalen Boliga har lavet ud fra tilgængelige data på internettet, optræder EDC som den kæde, der har den største stigning i antallet af boliger til salg i perioden fra 1. januar 2009 til 1. december 2010. Her var stigningen på 21,3 procent til 14.999 emner til salg, hvilket gør EDC til landets største mæglerkæde målt på lageret.

Danbolig er da heller ikke begejstret for opgørelsen.

»Det giver ikke så megen mening at kigge på boliger til salg. Vi går op i tilfredse kunder, og der tæller det altså, om boligerne rent faktisk bliver solgt. Man kan sagtens få en bolig til salg ved at love en høj salgspris og et lavt salær. Men vi går efter den rigtige pris første gang, for man får ikke noget ud af en urealistisk pris, der skal slås af på flere gange,« siger kommunikationschef i Danbolig, Uffe Vind.

Et skævt billede

Ifølge ham ender en for høj udgangspris ofte med, at sælgerne får en endnu lavere pris, fordi køberne kræver større afslag på boliger, der har været til salg i lang tid.

»Vores markedsandel har ligget stabilt i perioden, så vi kan ikke umiddelbart se nogen sammenhæng mellem boliger til salg og markedsandelen. Tallene lider desuden af en meget væsentlig mangel: Der er ikke andelsboliger med. I københavnsområdet er det imellem hver tredje og fjerde bolig, vi sælger, der er andelsboliger,« siger Uffe Vind.

I EDC er pressechef Jan Normann til gengæld tilfreds med opgørelsen.

»Vi har nok fastholdt antallet af butikker, mens andre har lukket butikker i perioden. Det samlede antal har vist været relativt stabilt i 2010, men i 2009 var der nogen, der lukkede,« siger han.

Som årsag til fremgangen efter en finanskrise gætter han på, at EDCs konstruktion med selvstændige butikker er en styrke i dårlige tider.

»En selvstændig mægler er måske mere tilbøjelig til at bliver siddende til kl. 22 om aftenen. Vi så det samme billede i midtfirserne, da der også var krise,« siger han.

Det kan måske også være en del af forklaringen på, at listens mæglere med tocifret fremgang er domineret af en række mindre mæglere.

Jan Nomann afviser blankt, at EDC-mæglerne sætter prisen på boligerne højt og salæret lavt for at få flere emner til salg.

»Det bliver man jo ikke rig af, og de fleste kører solgt- eller gratis-princippet. Hvis man prøver markedet af med en høj pris og sætter den ned efter seks uger, så sker det som regel efter aftale med sælgeren. Og hvis en bolig sælges efter en uge, vil jeg da tænke, at den var sat for billigt. Det er faktisk ansvarspådragende for en mægler. Det er jo også i sælgers interesse at sælge til den højest mulige pris,« siger Jan Normann.