Sløv konkurrence koster forsikringskunderne dyrt

Det er gode tider for forsikringsselskaberne. Senest har Tryg præsenteret et overskud på 2,2 mia. kroner, og nu advarer Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om manglende konkurrence.

I et synspunkt i Berlingske i dag slår Agnete Gersing, direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, fast, at forsikringsmarkedet ikke er så velfungerende, som det kunne være. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Mens forsikringskundernes præmier fortsætter med at stige, genererer forsikringsselskaberne milliardstore overskud til deres ejere. Selskaberne har for nemt spil, og der er ikke nok konkurrence på forsikringsmarkedet, lyder kritikken fra flere sider.

I et synspunkt i Berlingske i dag slår Agnete Gersing, direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, fast, at forsikringsmarkedet ikke er så velfungerende, som det kunne være.

»Forbrugerne vil nyde rigtig godt af et forsikringsmarked, hvor selskaberne konkurrerer benhårdt på alle parametre. Det er desværre ikke det marked, vi ser i dag,« skriver hun og rejser samtidig spørgsmålet, om forsikringsselskaberne samlet set satser på, at branchen som helhed har det fredeligere, hvis konkurrencen ikke er knivskarp.

Vagn Jelsøe, vicedirektør i Forbrugerrådet, påpeger, at forbrugerne typisk bliver hængende for længe i det samme selskab, fordi forsikringer er forbundet med ulykke, og det gider forbrugerne ikke tænke på.

»Det betyder, at der er frit slag for forsikringsselskaberne til at hæve priserne efter forgodtbefindende. Det er selvfølgelig usundt for konkurrencen, for når der ikke er nogen konkurrence, betyder det også, at der ikke er nogen tilskyndelse til at konkurrere på priserne, og så kommer vi til at betale for meget,« siger han.

På baggrund af den gunstige situation i det forgangne år, hvor vi bl.a. undgik store vejrskader, kunne Danmarks største forsikringsselskab, Tryg, præsentere et overskud på hele 2,2 mia. kr.

En gennemgang af Trygs årsrapporter viser, at mens selskabets erstatningsudgifter er steget med 50 pct. i årene fra 2000 til 2012, er præmieindtægterne vokset 82 pct.

På baggrund af det gode resultat udlodder Tryg 2,4 mia. kr. til sine aktionærer, mens der umiddelbart ikke er nogen præmienedsættelse på vej til kunderne. Det skal man heller ikke forvente fra Tryg, siger forsikringsanalytiker i Nykredit Ricky Steen Rasmussen.

»Problemet er, at man meget nemt kommer til at indgå i en priskrig, som kan være til skade for sektoren. Og jeg tror ikke, at der er nogen af de store selskaber, der ønsker priskrig. Det går jo ganske udmærket i øjeblikket,« siger han.