Skovmandsskjorten er tilbage i modebilledet

Den store ternede skjorte er tilbage i modebilledet. Det klassiske Marlboro-tøj sælger godt til danske mænd, og det fejres med åbning af en ny butik i København.

Du har sikkert en eller flere hængende i skabet. Eller måske er du som mange danske mænd vild med det rå look fra Marlboro Classics?

Kendsgerningen er i hvert fald, at danske mænd er trofaste købere af tøjet, der mest af alt minder om en god western. Faktisk sælger tøjet så stabilt, at man nu åbner forretning i det område af København, hvor modebutikkerne ligger. Det vil sige Pilestræde 26-28, der hvor den gamle vægavis fra Berlingske hang. En opringning til den danske importør af Marlboro Classics afslører, at Danmark faktisk er det land i verden, hvor der sælges mest Marlboro-tøj pr. indbygger! Lige efter følger Norge.

- Danske mænd kan godt lide tøj, der ikke går af mode. De sætter pris på, at tøjet holder år efter år og ikke ændrer sig for pludseligt, siger Martin Nielsen, der står bag importen.

Farvel til tobakken

Gennem de seneste par år har designet stille og roligt bevæget sig væk fra det meget brune look, der i mange år prægede kollektionen. Nu er stilen mere mainstream, men holder trods alt godt fast i de amerikanske kerneværdier. Oprindelig var tøjet kædet meget sammen med de berømte cigaretter, men det hører sig ligesom ikke rigtig til mere. Så nu er smøgerne lagt på hylden, mens mærket dyrker videre på det Clint Eastwood-image, der klæber til silhuetten af den ensomme cowboy, der rider mod solnedgangen.

Han har ikke længere en tynd cigar i den skægstubbede mundvig, men den lange oilskinsfrakke kan ingen politisk korrekthed få Marlboro-manden til at smide til fordel for økologisk bomuld.

Mærket så verdens lys i midten af 1980’erne som den samlende kraft omkring dyrkelsen af den ultimativt maskuline mand, der er et med naturen og elsker at sidde ved lejrbålet med en smøg i flaben, mens han kigger ud over prærien. I 1990’erne havde Marlboro-manden efterhånden fået så godt fat i markedet, at man besluttede at lancere sko og ikke mindst cowboystøvler. Sideløbende fik kvinderne også deres serie af tøjet.

Mærkert er i dag produceret og distribueret af Valentino Fashion Group S.p.A, der også tæller mærker som Valentino, Hugo Boss, M Missoni og Proenza Schouler.

Kernen i kollektionen er stadig de lange frakke og jakker i skind samt de store ternede skjorter, men også jeans, strik og undertøj. Fælles for kollektionen er også, at den ikke kræver strygejern, for Marlboro-manden ser altid lidt krøllet ud efter at have overnattet ved gløderne fra bålet.