Skiftedag for en af de første MPVer

Læs mere
Fold sammen
C8 er i landet mod slutningen af året og skal afløse Citroen Evasion, som blev introduceret i 1994.


C8 er udviklet

med fokus på et moderne og dynamisk design, en bil med masser af plads og en kabine med en fleksibel indretning takket være muligheden

for at forskyde stolene på række 2 og 3, klappe dem sammen eller tage dem helt ud af bilen. C8 kan transportere 8 personer.


Alle

biler får i øjeblikket mere og mere glas. Og denne trend rammer nu også for alvor de store MPV''ere. Forruden på

C8 er hele 2 m2 og dermed den hidtil største forrude i en serieproduceret personbil.


Den moderne formgivning gælder

også bilens indre med et meget raffineret instrumentbord med de tre instrumenter placeret midtfor og gearstangen i midterkonsollen,

så gulvet holdes frit. Det store rudeareal, den gode loftshøjde og bredde giver masser af plads og lys i kabinen. Bilen

er 472 cm lang og dermed 27 cm større end Evasion, og den er også bredere og højere med en bredde på 185

cm og højde på 175 cm. I kabinen er loftshøjden ved forsæderne 94 cm, hvilket er 7 cm mere end i Evasion.


Bilen

kan have tre rækker sæder, hvor "bagsæderne" på række 2 og 3 er monteret i skinner, så

de kan forskydes 15 cm i langsgående retning eller tages helt ud. Når man skal montere dem i skinnerne igen, foregår

det nemt takket være det patenterede system Quickfix.Adgangen til kabinen er bekvem via de brede fordøre og skydedørene

i siden, som kan åbnes og lukkes elektrisk.


Motorprogrammet for C8 kommer til at bestå af 3 benzinmotorer og to turbodieselmotorer.

Som benzinmotor kan C8 leveres med en 2.0 på 138 Hk. Næste skridt op af effektstigen er 2.2 med 160 Hk som er ny hos Citron

og topmotoriseringen er den velkendte V6 motor på 208 Hk. De to turbodieselmotorer er HDi common rail på henholdsvis 109

Hk og 130 Hk.


2.0 benzinmotoren kan leveres med automatgearkasse med sekventielt gearskifte. I C8 har V6 motoren automatgear

som standard.